De rol van de wijkverpleegkundige door de jaren heen

In deze infographic (http://www.vilans.nl/docs/vilans/publicaties/verleden-toekomst-wijkverpleegkundige.pdf) krijgt u een overzicht van de veranderende rol van de wijkverpleegkundige door de jaren heen. Wat waren bijvoorbeeld de kenmerken in de jaren 90 en hoe werd er toen samengewerkt met het sociale domein.

De wijkverpleegkundige staat volop in de belangstelling. Goede samenwerking in de wijk maakt het mogelijk het sociale domein (waaronder welzijnswerkers, wijkagenten, jeugdzorg, vrijwilligers, onderwijs) en het medische domein (waaronder ziekenhuizen, huisartspraktijken, thuiszorg) met elkaar te verbinden. Dit is nodig voor het verbeteren van de zorg voor cliënten en realiseren van zo efficiënt en effectief mogelijke dienstverlening. De wijkverpleegkundige kan hierin een spilfunctie vervullen.

Onlangs hebben wij onderzocht wat de ervaringen zijn van 32 thuiszorgaanbieders over de huidige samenwerking tussen wijkverpleegkundigen en het sociale domein. Wat ervaren zij als voor- en nadelen? De resultaten zijn gepubliceerd in de infographic 'Hoe werken wijkverpleegkundige samen met het sociale domein' van Vilans. (http://www.vilans.nl/docs/vilans/publicaties/wijkverpleegkundige-sociale-domein.pdf)

In de publicatie geven thuiszorgaanbieders zicht op voor- en nadelen van verschillende samenwerkingsvormen en daarmee handvatten voor gesprek met gemeenten en verzekeraars over de positionering van de wijkverpleegkundige.

Wilt u meer weten over: deze publicatie, dit onderwerp, onze aanpak of wat voor uw organisatie mogelijk is. Bel/mail ons dan gerust.

Wij blijven in ieder geval de ontwikkelingen rondom de positionering van de wijkverpleegkundige en de samenwerking met het sociale domein op de voet volgen. Zodat we samen vorm kunnen geven aan de nieuwe manier van werken.

Geplaatst in:

Voor pers en communicatievragen kunt u terecht bij Joyce van Dam, marketingcommunicatieadviseur bij Vilans: j.vandam@vilans.nl

Stichting Vilans