Twee miljoenste bezoeker in het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium

Zojuist heeft het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium in Franeker de twee miljoenste bezoeker in zijn historie ontvangen.

De gelukkige is mevrouw Jeanette Hoeks-van der Meer uit Maasdijk (Zuid-Holland). Vanaf het jaar 1781, waarin Eise Eisinga zijn Planetarium voor het publiek openstelde, zijn de bezoekers geteld. De eerste gastenboeken tonen de adellijke lieden en wetenschappers, die naar het bijzondere model van Eise Eisinga kwamen kijken. Kwamen de eerste jaren enkele honderden bezoekers, tegenwoordig komen jaarlijks ruim 45.000 mensen naar het nog steeds werkende model van het zonnestelsel kijken.

Voor een relatief klein museum als het Eise Eisinga Planetarium is twee miljoen bezoekers een enorme mijlpaal. Al deze mensen hebben in de voormalige woonkamer van Eisinga de uitleg over zijn bewegend zonnestelsel meegemaakt. Om deze huidige hoge aantallen bezoekers goed te ontvangen wordt momenteel hard gewerkt aan de uitbreiding van het planetarium met het naastgelegen pand. Hier komt de nieuwe entree en wordt een educatieve expositie ingericht.

Op de foto (te bezichtigen bij dit persbericht op www.perssupport.nl) de zeer verraste Jeanette Hoeks-van der Meer, die een prachtige replica van een aardglobe ontvangt van voorzitter Theo Koelma. foto: Combi Hommema, Franeker

Fotobijschrift: Directeur Adrie Warmenhoven (rechts) overhandigd cadeau aan mevr. Jeanette Hoeks - van der Meer.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Dhr. Adrie Warmenhoven
info@planetarium-friesland.nl