Werkend Nederland heeft lage vitaliteit

Er valt nog veel te winnen op vitaliteit van werkend Nederland. Slechts 12% scoort hoog op vitaliteit, blijkt uit het onderzoek Vitality Connected van Schouten & Nelissen, met medewerking van Intermediair. In 29% van de gevallen blijken werkenden laag tot zeer laag te scoren. Deze groep meldt zich 3,5 x vaker per jaar ziek en heeft een hoge kans op een burnout. Zo'n 57% ervaart daarnaast een hoge werkdruk. Vitaliteit kan worden verhoogd door te werken aan werk-privé balans, ontplooiingsmogelijkheden, prestatie feedback, ondersteuningsmogelijkheden en job crafting. Het onderzoek onder ruim 1750 respondenten laat zien dat voor werkgevers veel winst valt te behalen op het verhogen van vitaliteit.

Aandacht voor vitaliteit
Vitaliteit is een heet hangijzer. Zowel de overheid, het bedrijfsleven als individuen zien het belang van vitaliteit. Vitaliteit staat voor levenskracht, dat je krachtig in je leven en je werk staat. Dat je energiek bent, je prettig voelt, betrok¬ken bent. Vitaliteit maakt dat je met energie een bijdrage kunt leveren vanuit je talenten. Vitaliteit bevat zowel een mentale als een fysieke component. Als je vitaal bent, sta je open voor iets nieuws. Je verandert mee. Je neemt initiatief. Vitaliteit maakt dat je veel zaken aan kunt, je presteert en ook plezier hebt. Vitaliteit heeft ook een belofte in zich. Het zegt niet alleen dat je op dit moment energiek en krachtig bent, maar ook dat je nog even door kunt.

Belemmerende factoren
Jessica van Wingerden, directeur Schouten Research: 'Hoge werkdruk, pesten op het werk, gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden en onvoldoende feedback van collega's en leidinggevenden belemmeren de vitaliteit van medewerkers. Medewerkers die zich niet kunnen ontwikkelen op het werk scoren een 4,4 op vitaliteit. Medewerkers die zich wel kunnen ontwikkelen scoren een 7,5 op vitaliteit. Opvallend is dat slechts 10% van de respondenten de leidinggevende om feedback vraagt. '

Ontwikkelingsmogelijkheden en job crafting
Het vergroten van de energie waarmee men naar het werk gaat, wordt grotendeels beïnvloed door de mate waarin medewerkers zelf hun werk en werkomgeving aanpassen (job crafting), de mate waarin zij mogelijkheden ervaren om zichzelf te ontwikkelen en de mate van een goede werk-privé balans die zij ervaren. Medewerkers die job craften zijn 50% vitaler dan medewerkers die dat niet doen. Ook leidinggevenden hebben een belangrijke rol. Leidinggevenden die medewerkers stimuleren in ontwikkeling en het nemen van eigen regie hebben 36% vitalere medewerkers.

Vitaliteitversterkers
De regie nemen op de balans tussen wat energie geeft en wat energie vraagt in het werk is volgens Van Wingerden een belangrijk thema: ' Vitale medewerkers die vanuit een goede balans met passie en energie werken, maken het verschil. De vitaliteit van mensen heeft immers niet alleen een directe invloed op duurzame inzetbaarheid en gezondheid maar ook op creativiteit en innovatie. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor organisaties en hun leidinggevenden.'

Over Schouten & Nelissen
Schouten & Nelissen is marktleider op het gebied van ontwikkeling van individuen, teams en organisaties. Het familiebedrijf, opgericht door Jan Schouten in 1980, heeft 35 jaar ervaring in persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling, leiderschapsontwikkeling en organisatieontwikkeling. Met het internationale label Schouten Global is de organisatie wereldwijd actief in meer dan 40 landen en heeft zij naast het hoofdkantoor in Zaltbommel vestigingen in onder andere China, Duitsland, Rusland, België en Polen. Op het hoofdkantoor werken circa 350 professionals, daarnaast beschikt Schouten Global over een internationaal netwerk van meer dan 700 zeer ervaren trainers, coaches en consultants.

Geplaatst in:

Voor meer informatie en de onderzoeksrapportage kunt u contact opnemen met:
Jorrit de Jong, woordvoerder Schouten & Nelissen, E jorrit.djong@sn.nl, M.+316 10 68 08 75

Schouten & Nelissen

plaats:
Zaltbommel
website:
http://www.sn.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234