Franse taal maakt inhaalslag in de wereld

Wegens groot succes volgt op 12 november 2015 de tweede nationale Dag van de Franse Taal.

Volgens nieuwe berekeningen zal het aantal Franstaligen de komende jaren van 220 naar 750 miljoen stijgen, terwijl het aantal Chinees- en Engelstaligen volgens demografische berekeningen daalt. Een goede reden voor de Ronde Tafel Frans(1) (RTF) om op donderdag 12 november de tweede nationale Dag van de Franse Taal te houden. Dit jaar hebben ruim 400 middelbare scholen in Nederland zich aangemeld waardoor naar schatting zo'n 400.000 leerlingen op een feestelijke en ludieke wijze aandacht besteden aan de Franse taal en cultuur.

In veel landelijke kranten (o.a. de Volkskrant en Trouw) en op radio- en televisiezenders werd vorig jaar aandacht besteed aan de dag die in het leven geroepen is om het economische en culturele belang van de Franse taal in Nederland onderstrepen. En dat is nodig want volgens promovenda Marjolijn Voogel leren minder leerlingen op school goed Frans, terwijl het aantal Nederlandse kandidaten dat opgaat voor het internationale DELF-examen Frans stijgt. Op 12 november zal er daarom in de lessen Frans, maar ook bij vakken als geschiedenis, economie, beeldende vorming en techniek extra aandacht zijn voor de taal en cultuur van ons favoriete vakantieland. De Ronde Tafel roept leerlingen op om die dag in blauw - wit - rood naar school te komen en voor filmliefhebbers draait in een aantal Nederlandse bioscopen de Franse bioscoophit 'La famille Bélier'.

Met het thema van dit jaar (La planète francophone) ligt de nadruk niet alleen op Frankrijk, maar ook op bijna 40 andere landen in de wereld waar Frans gesproken wordt. Mede door de opkomende groeimarkt in Afrika zal het Frans daarom rond 2050 één van de meest gesproken talen ter wereld zijn. België en Frankrijk behoren daarnaast tot de belangrijkste handelspartners van Nederland en dus zal er op 12 november ook in het bedrijfsleven extra aandacht zijn voor de Dag van de Franse Taal.

De Ronde Tafel nodigt alle landelijke media (radio, televisie en kranten) uit om op 12 november een item te wijden aan de Franse taal en cultuur. Samen met een aantal ambassadeurs waaronder Bauke Mollema (profwielrenner, zevende plek in de Tour de France), Marjan Jonkman (Nederlands topmodel, o.a. voor Saint Laurent), Pauline van Dongen (modeontwerpster, pionier op het gebied van wearable technology) en Niki Smit (schrijfster) maken we de dag opnieuw tot een groot succes!

(1) De Ronde Tafel Frans is een samenwerkingsverband van het Europees Platform-Nuffic, de Alliances françaises, het Institut français des
Pays-Bas, het Kenniscentrum Frankrijk-Nederland en de Sectie Frans van Levende Talen.

www.dagvandefransetaal.nl
www.facebook.com/dagvandefransetaal/
Twitter @dagvdfransetaal

Noot voor de redactie - Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Maaike Koffeman, persvoorlichtster Dag van de Franse Taal:
T|0610657044
E|contact@dagvandefransetaal.nl