Gouden decibel award voor geluidsimulator van het NLR

De geluidsimulator van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Centrum (NLR) is afgelopen week bekroond met de Gouden Decibel Award. De simulator ontving de juryprijs in de categorie beste 'bedrijf, product en/of dienst'. Tevens werd de geluidsimulator tweede bij de publieksprijs, een prijs waarvoor het publiek kon stemmen.

Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland en voorheen minister van innovatie en vicepremier overhandigde de prijs aan Roalt Aalmoes van het NLR. Dit gebeurde tijdens het congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit in Hoevelaken.
De Gouden Decibel Awards zijn een initiatief van stichting Innonoise en de stichting Geluidshinder. Daarmee willen zij landelijk meer publiciteit vragen voor het geluidshinderprobleem en het oplossen ervan.

VCNS
De Virtual Community Noise Simulator (VCNS) is een unieke geluidsimulator, waarmee belanghebbenden geluidsbronnen kunnen ervaren in hun vertrouwde, virtueel nagebouwde (maar ook herkenbare) omgeving. Zo kan met de VCNS op een snelle en praktische manier het geluid van overvliegende vliegtuigen simuleren. Ook andere geluidsbronnen kunnen worden gesimuleerd, zoals windturbines, treinen, wegverkeer of industriële bronnen. In combinatie met de achtergrondgeluiden beleeft de gebruiker de effecten van mogelijke toekomstige veranderingen in de omgeving.

Decibellen
De VCNS wordt ingezet bij bewonersavonden over veranderende geluidsmaatregelen. Met de VCNS kunnen omwonende echt ervaren wat meer of minder decibellen inhoudt. In 2014 is de VCNS op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Alders-tafel Lelystad ingezet om aanvullende inzichten te bieden voor de geluidbelasting rondom vliegveld Lelystad.

Door deze prijs te winnen hoopt het NLR meer bekendheid te genereren voor het belang van geluidsbeleving. De VCNS helpt om geluidbeleving op een realistische manier hoorbaar te maken bij projecten waar geluidshinder een rol speelt.

Innovatief en creatief
De jury koos voor de VCNS vanwege de "innovatieve en creatieve wijze van communiceren ten behoeve van de verbetering van de verduidelijking van hinderbeleving en het verhogen van het bewustzijn voor geluidhinder. Het systeem voegt een nieuwe (3e) dimensie toe aan de huidige gangbare wijze van geluidsimulatie van geluidhinderlijke projecten en is zeer breed toepasbaar voor zowel vliegtuig-, weg-, rail- en industrielawaai."

Ingrid Leeuwangh
ingrid.leeuwangh@nlr.nl