Supermarktomzet oktober groeit met 1,7%

De omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg in oktober 2015 3,19 miljard euro. Dit is een stijging van 1,7% ten opzichte van oktober 2014. De gemiddelde omzet per kassabon steeg met 0,8% naar 21,79 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met 0,9%. Dit blijkt uit de maandelijkse supermarktkengetallen van GfK.

De eerste tien maanden van 2015 bedroeg de Nederlandse supermarktomzet 28,30 miljard euro. Dit is een stijging van 1,0% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Deze stijging komt bijna geheel op conto van het toegenomen aantal supermarktbezoeken.

Joop Holla (Research Director van GfK) verwacht dat de gemiddelde weekomzet in de laatste twee weken van december 2015 uitkomt op 735 miljoen euro. "Dit is een omzetgroei van 1,5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en zou na twee jaren van lagere omzetgroei met Kerstmis en Oud & Nieuw een nieuwe omzetpiek betekenen".

Holla verwacht dat vooral de traditionele assortimentsgroepen wild, kerstbrood en oliebollen weer goed zullen verkopen. "Maar ook voorgebakken brood en toast, ijsdesserts en dessertproducten, schaal en schelpdieren worden in deze weken beduidend vaker dan gemiddeld gekocht", aldus Holla.

Geplaatst in:

Over de supermarktkengetallen
GfK publiceert wekelijks supermarktkengetallen. Hierin worden de meest recente ontwikkelingen in de supermarktomzet weergegeven.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

Dongen