Aegon beste verzekeraar op Social Media in 2015

Aegon heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de Gouden Award gewonnen als verzekeraar die zich het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd donderdagavond uitgereikt tijdens de presentatie van de vijfde editie van de Social Media Insurance Monitor 2015, hét onafhankelijke onderzoek naar de inzet van Social Media door verzekeraars.

Meting bij 76 verzekeraars

Bij de metingen werden dit jaar 76 verzekeraars meegenomen. Dit jaar ligt de top drie heel dicht bij elkaar. De tweede plaats is voor Centraal Beheer, de derde voor Nationale Nederlanden. Alle drie de winnaars zijn heel actief op de verschillende Social Mediakanalen en hebben een duidelijke contentstrategie, waarbij ze een continue focus hebben op nieuwe kanalen. Ook ontwikkelden zij een heldere Social Media strategie, met daaraan gekoppelde KPI's.

Analyse van de top drie

Nr 1. Aegon
Net als vorig jaar nummer 1. Slim met data, sterk in het aangaan van de dialoog via alle kanalen en actief met video.

Aegon wil op en met Social Media een directe relatie opbouwen met de klant en door middel van co-creatie samen ideeën uitwerken. Via alle kanalen zoekt de organisatie continu de dialoog met de klant en stelt ze relevante vragen over het productaanbod.

Een terechte winnaar en een inspiratie voor de branche!

Nr 2. Centraal Beheer
Heel actief op de verschillende Social Mediakanalen, durft te experimenteren. Een grote fanbase door creatieve inhakers.

Social Media is bij Centraal Beheer een geïntegreerd onderdeel geworden van de online strategie. Aan de basis ligt een sterke contentstrategie, gebaseerd op de pijlers informeren, vertrouwen, ondersteunen en vermaken. Centraal Beheer is zeer actief op de verschillende Social Mediakanalen en durft te experimenteren.

Nr 3. Nationale Nederlanden
Dankzij een duidelijke strategie en heldere KPI's heeft Nationale Nederlanden grote stappen gezet. De klant staat altijd centraal.

Nationale Nederlanden heeft een duidelijke strategie en daaraan gekoppelde KPI's. Social Media is zo meetbaar en inzichtelijk in alle systemen. Nationale Nederlanden werkt voortdurend aan het verbeteren van de social experience.

De Social Bank 2015 is ABN AMRO
Voor het eerst reikt ITDS ook een Award uit voor de meest Social Bank. Dit jaar gaat die eer naar ABN AMRO!

ABN AMRO is een echte voorloper als het gaat om Social Media. Er wordt veel tijd en energie in geïnvesteerd, ontwikkelingen in de markt worden op de voet gevolgd.

ABN AMRO is zeer mobiel georiënteerd, met een app die zelfs op de Apple Watch beschikbaar is. Vanuit het credo 'Always connected' wil de bank zijn waar de klant is.

Onderzoek bewijst: Verzekeraars gaan klanten missen
Verzekeraar beheerst het spel onvoldoende, echte beleving Social Media ontbreekt.

De verzekeringsbranche moet op het gebied van Social Media en Mobile een essentiële slag maken. Dat blijkt uit cijfers en analyses van de vijfde editie van de Social Media Insurance Monitor. Bij de presentatie van de resultaten van hét onafhankelijke onderzoek naar de inzet van Social Media, waarbij 76 verzekeraars werden meegenomen, concludeerde Karlijn Mutsaerts, Manager Social Media Practice van ITDS: "Verzekeraars hebben sinds de start van onze Social Media Insurance Monitor vijf jaar geleden een enorme inhaalslag gemaakt. Onze nieuwe cijfers bewijzen dat ze nu op alle Social kanalen actief zijn.

Tegelijkertijd blijkt echter dat verzekeraars het spel van Social Media - luisteren, meten, rapporteren en leren - nog niet beheersen. Er zijn wel initiatieven, maar deze liggen nog steeds bij een beperkt groepje mensen. Vaak blijft het bij het afvinken van checklist. Van metingen en data wordt onvoldoende gebruik gemaakt. Voor een impactvolle inzet van Social is tot in de top van het bedrijf een nieuwe beleving nodig. Een ander DNA, andere KPI's en andere competenties.

Ook de inzet van mobiel blijft achter, terwijl de klanten juist hier te vinden zijn. Daar waar de klant kan worden benaderd, weten de verzekeraars ze nog niet te vinden. Een mobile experience is ver te zoeken. Dus haken klanten af en worden nieuwe klanten gemist. Dat geldt zeker voor millennials, die 220 keer per dag mobiel zijn. Zij willen geen kunstjes, maar gemakkelijk en letterlijk één-op-één worden benaderd.

Als we daarnaast ook de ontwikkelingen buiten de branche in beschouwing nemen, is het voor de verzekeringsbranche twee voor twaalf."

Op de foto v.l.n.r. Karlijn Mutsaerts (ITDS), Heijo ter Veldhuis (Aegon), Marjolein Poot (Aegon), Age Huitema (Aegon), Esther Lens (ITDS)

Voor meer informatie en persoonlijke toelichting:
Arjen de Boer
Commercieel Directeur ITDS
M: 06 2239 0738
E: a.deboer@itds.nl

Voor meer informatie over het onderzoek:
Karlijn Mutsaerts
Manager Social Media ITDS
M: 0614495880
E: k.mutsaerts@itds.nl

Over ITDS:
ITDS is een gespecialiseerd adviesbureau voor financiële instellingen: banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Ruim 17 jaar ervaring binnen de branche heeft geleid tot diepgaande kennis van verschillende producten en processen in de branche. Deze kennis gekoppeld aan specialistische kunde op het gebied van informatietechnologie is de meerwaarde van ITDS. Wij ondersteunen financiële instellingen onder andere op het gebied van digital marketing en Social Media. Van advies tot implementatie
www.itds.nl

ITDS Groep B.V., Gooimeer 4-20,
1411 DC Naarden

ITDS Business Consultants

plaats:
Naarden
website:
http://www.itds.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234