Artsen zonder Grenzen publiceert feiten rond aanval ziekenhuis Kunduz

Amsterdam, 5 november 2015 - Er was geen reden voor de aanval op het traumaziekenhuis van Artsen zonder Grenzen in Kunduz, Afghanistan, afgelopen 3 oktober. Dat blijkt uit een intern chronologisch feitenoverzicht dat de organisatie vandaag publiceert. Het document beschrijft gedetailleerd de gebeurtenissen voor, tijdens en direct na de luchtaanvallen. Er waren toen geen gewapende strijders op het ziekenhuisterrein en er werd ook niet vanaf het complex geschoten.

'Het beeld dat uit deze beschrijving vanuit het ziekenhuis ontstaat, is dat de aanval werd uitgevoerd met als doel te doden en te vernietigen', zegt algemeen directeur van Artsen zonder Grenzen België Christopher Stokes. 'Maar we weten niet waarom. We missen het perspectief vanuit de cockpit en we weten ook niet wat er gebeurde in de Amerikaanse en Afghaanse commandolijn.'

Het feitenoverzicht beschrijft dat patiënten verbrandden in hun bedden en dat medische staf door de beschietingen onthoofd werd en lichaamsdelen verloren. Anderen werden beschoten terwijl ze het brandende gebouw ontvluchtten. Zeker 30 mensen kwamen om, onder wie 13 medewerkers en 10 patiënten. 7 stoffelijke overschotten zijn nog niet geïdentificeerd.

Ook presenteert het document de details rond het geven van de GPS coördinaten en de serie telefoongesprekken van Artsen zonder Grenzen met de militaire autoriteiten in een poging de aanvallen te stoppen. Artsen zonder Grenzen had een overeenkomst met alle partijen in het conflict om de neutraliteit van het ziekenhuis te respecteren, op basis van het internationale humanitaire recht.

Het overzicht is gebaseerd op 60 gesprekken met Afghaanse en internationale medewerkers die in het 140 bedden tellende ziekenhuis werkten. Verder is interne en openbare informatie geanalyseerd, naast foto's van voor en na de aanval, emails en gegevens van telefoongesprekken.

'Ons ziekenhuis was volledig functioneel op het moment van de aanval, met chirurgische procedures in volle gang', zegt internationaal voorzitter van Artsen zonder Grenzen Joanne Liu. 'Het verbod op wapens in het ziekenhuis werd gerespecteerd en de medewerkers van het ziekenhuis hadden de volledige controle over het terrein. Door de aanval kunnen we niet langer patiënten uit de regio zorg bieden, terwijl dat nu zo hard nodig is.'

Onder de 105 patiënten die Artsen zonder Grenzen ten tijde van de luchtaanvallen behandelde, waren strijders van beide partijen en burgers, onder wie vrouwen en kinderen.

'Volgens sommige verklaringen was de aanval gerechtvaardigd omdat we Talibanstrijders behandelden', zegt Stokes. 'Gewonde strijders zijn onder het internationale recht patiënten die gevrijwaard moeten worden van aanvallen en behandeld moeten worden zonder onderscheid. Medische staf mag nooit gestraft of aangevallen worden vanwege de verzorging van gewonde strijders.'

Artsen zonder Grenzen blijft met kracht pleiten voor een onafhankelijk onderzoek naar de gebeurtenissen en is daarvoor een petitie gestart die online, via www.change.org/zelfsoorlogheeftregels kan worden getekend.

Zie in attachment het feitenverslag. Voor meer informatie, interviews en beeldmateriaal: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen, Mireille de Haan-Koeleman: telefoon 020 520 8957 of 06 5262 5711, buiten kantooruren: 06 543 94 727, mireille.de.haan@amsterdam.msf.org - www.artsenzondergrenzen.nl

Artsen zonder Grenzen