VEH: Vertrouwen in herstel woningmarkt versterkt

Amersfoort, 5 november 2015 - Het consumentenvertrouwen in de woningmarkt was nog nooit zo groot. Dit blijkt uit de jongste stand van de Eigen Huis Marktindicator.

De stemmingsgraadmeter van de woningmarkt bereikte in oktober de stand van 108 punten. Dat is de hoogst gemeten waarde sinds de invoering van de Eigen Huis Marktindicator in 2004.

Op het dieptepunt van de crisis in december 2012 stond de Eigen Huis Marktindicator op 51 punten. Sindsdien is het consumentenvertrouwen in de woningmarkt meer dan verdubbeld. Bij 100 punten is de stemming van consumenten neutraal.

Het aanhoudende optimisme is vooral te danken aan de historisch lage hypotheekrente en de huizenprijzen, die op veel plaatsen in ons land nog relatief laag zijn. Daarnaast worden er meer huizen verkocht omdat de werkgelegenheid aantrekt en veel mensen een verhuizing in de crisisjaren hebben uitgesteld. Het is onzeker hoe de woningmarkt reageert als de hypotheekrente weer gaat oplopen.

Voor meer informatie: Vereniging Eigen Huis, Hans André de la Porte, telefoon 033-4507502 of mobiel 06-53 38 59 25. E-mail: pers@eigenhuis.nl

Vereniging Eigen Huis

Amersfoort