Liquidatie Legermuseum na 102 jaar een feit

Na 9 jaar is de reorganisatie van de Defensiemusea achter de rug. Vrijdag 30 oktober werden op het ministerie van Defensie in Den Haag de documenten ondertekend waarmee de herinrichting van het Museaal Bestel Defensie ook in juridische zin tot een afronding is gekomen.

De ondertekening bezegelde ook het definitieve einde van het Legermuseum, dat in 1913 werd opgericht, en van het Militaire Luchtvaart Museum dat in 1968 ontstond. De collecties van beide musea zijn thans ondergebracht in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, dat op 11 december door Zijne Majesteit de Koning werd geopend.

Koninklijke Stichting Defensiemusea
Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, het Marinemuseum in Den Helder, het Mariniersmuseum in Rotterdam en het Museum der Koninklijke Marechaussee in Buren vormen tezamen de Koninklijke Stichting Defensiemusea (KSD). De vier musea beheren de collecties die de Staat aan de Stichting in beheer heeft gegeven. De voormalig directeur van het Legermuseum, drs. Ch.A.M. Ronteltap, blijft verbonden aan de KSD als adviseur.

Nationaal Militair Museum
Het NMM is hét museum over de betekenis van de krijgsmacht voor Nederland in het heden, verleden en de toekomst. Naast zes themadelen waar met moderne museale presentaties het verhaal van de land- en luchtmacht wordt verteld, is er een enorme presentatieruimte waarin veel imposante collectiestukken zoals vliegtuigen, tanks, pantservoertuigen en helikopters zijn te bezichtigen. Kijk voor meer informatie op www.nmm.nl of volg ons via Facebook en Twitter.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met de afdeling Marketing & Communicatie, Carla Marcus: tel. 085 - 0036 029, mobiel: 06 43 507 032 of e-mail: communicatie@nmm.nl, c.marcus@nmm.nl.
Meer informatie: www.nmm.nl.

Nationaal Militair Museum