Kipsang rent met Nederlandse innovatie tijdens NYC Marathon

New York, 29 oktober 2015 - De Keniaanse atleet Wilson Kipsang verschijnt zondag 1 november aan de start van de New York Marathon met ClickTights aan de schoenen, een innovatie die 5000 jaar knopen strikken en losmaken elimineert. De ClickTight is een veterklemsysteem en zorgt ervoor dat de schoenveters van de topatleet voor de overwinning gedurende de marathon niet los gaan.

De atleet vestigde in 2013 een wereldrecord met een tijd van 2.03.23. Als topsporter bereid hij alles tot in de puntjes voor voor een optimaal resultaat. Van dieet en trainingsshema, tot het dicht kunnen klikken van de veter als laatste puntje op de i voor iedere wedstrijd. Kipsang ontdekte de ClickTight enkele maanden geleden tijdens het charity evenement Cherus Foundation waar zijn management Volare Sports zich voor inzet. Kipsang gebruikte ze voor het eerst tijdens de Halve Marathon van Zwolle in juni eerder dit jaar. Dat hij de ClickTights nu ook voor de New York Marathon gebruikt is voor hem een bewuste keuze: "De ClickTight zorgt ervoor dat ik me helemaal kan focussen op de wedstrijd. Het is de grootste nachtmerrie van iedere atleet om tijdens een belangrijke wedstrijd onnodig tijd te verliezen met het opnieuw strikken van veters. Vandaar dat het merendeel met dubbele knopen loopt die weer losgemaakt moeten worden. Iedere keer als ik de 'Click' hoor is het go time."

Kipsang zegt blij te zijn met zijn ClickTights. Volgens de winnaar van de New York Marathon 2014, geeft het hem extra vertrouwen te rennen met de zekerheid dat zijn veters niet los zullen laten. Hij is de enige marathonatleet die de 'Big three' op zijn naam heeft staan: de Marathon van Berlijn, Londen en New York zijn door hem gewonnen. Zondag 1 november a.s. zullen tijdens de New York City Marathon naast Kipsang zo een 50,000 anderen een poging wagen de finish te halen. Het is de 45e editie van de marathon. De deelnemers leggen 42.195 km af. In 1970, tijdens de eerste editie, deden er 172 deelnemers mee en werd er meerdere malen door Central Park gerend. Nu loopt de route dwars door alle vijf de districten van New York en is het de meest deelgenomen marathon ter wereld.

ClickTight is een uitvinding van de 35-jarige Nederlander Jurriën Theuvenet. Hij hield in 2014 een crowdfundingactie via Kickstarter. Zijn project kreeg financiering en sindsdien maken steeds meer amateurs en topatleten gebruik van de innovatie. Onder hen ook het Nederlandse jeugdtalent Noah Schutte, die vorig jaar met gebruik van ClickTights Nederlands Kampioen voor junioren op de 10 km weg werd. Na uitgebreid marktonderzoek en het product te hebben getest is het klaar om op de markt te worden gebracht. Het internatonale karakter van Kickstarter heeft ertoe geleid dat er vanuit het buitenland orders geplaatst zijn. Volgende week zullen de eerste orders worden uitgezonden. De ClickTights zijn al verkrijgbaar via de website in verschillende uitvoeringen.

Geplaatst in:

ClickTight Innovations B.V.