Twee Nederlandse start-ups winnaars Climate-KIC Competition

Twee Nederlandse start-ups vallen in de prijzen tijdens de Europese finale van de Climate-KIC Venture Competition

BIRMINGHAM (UK), 30 oktober 2015: Climate-KIC heeft donderdagavond 29 oktober de Nederlandse cleantech start-up Nerdalize uitgeroepen tot de winnaar van de Europese finale van de Venture Competition 2015.

En het werd bijna een geheel Nederlands feestje: ook de Nederlandse start-up Fleetcleaner viel in de prijzen. Zij won de publieksprijs. Nerdalize heeft een baanbrekende technologie ontwikkeld die ICT/Telecom en de energiesector aan elkaar verbindt. Als winnaar van deze finale ontvangen zij Euro 40.000,- om hun start-up een grote stap verder te brengen.

De Venture Competition wordt elk jaar georganiseerd door Climate-KIC (http://www.climate-kic.org/about/): Het belangrijkste klimaatinnovatie initiatief van de EU. De deelnemend start-ups zijn geselecteerd uit de Climate-KIC Accelerator (http://www.climate-kic.org/for-entrepreneurs/accelerator/). Climate-KIC heeft deze succesvolle accelerator ontwikkeld om een Europese impuls te geven aan veelbelovende start-ups op het gebied van klimaatinnovatie. Uit de Accelerator zijn 23 start-ups geselecteerd vanuit heel Europa. De beste acht streden in de finale om de eerste, tweede en derde plaats: nr. 1- Euro 40.000 , nr. 2 - Euro 20. 000 en nr. 3 - Euro 5.000 (publieksprijs).

De winnaars van de finale van de Climate-KIC Venture Competition 2015 zijn:
- Eerste prijs: : Nerdalize http://www.climate-kic.org/start-ups/nerdalize/
- Tweede prijs: Mobile Solarkraftwerke Afrika http://www.climate-kic.org/start-ups/mobile-solarkraftwerke-afrika/
- Derde prijs: Fleet Cleaner http://www.climate-kic.org/start-ups/fleet-cleaner/

Boaz Leupe en Florian Schneider, co-founders van Nerdalize:
"We waren absoluut helemaal in de wolken met het winnen van deze competitie. We willen onze coaches van Climate-KIC ontzettend bedanken. Zij hebben ons een duw in de rug gegeven, uitgedaagd en nog belangrijker; ons altijd gesteund. Door het winnen van deze prijs kunnen wij verder groeien met ons team en onze business opschalen."

Een deskundige jury beoordeelde de acht finalisten op klimaatimpact, het creëren van banen en de mogelijkheid om de start-up op Europese schaal uit te rollen. Marga Hoek, CEO of De Groene Zaak (NL) en voorzitter van de jury over Nerdalize:
"Cleantech start-up Nerdalize heeft een baanbrekende technologie ontwikkeld waarbij ICT/Telecom en de energiesector bij elkaar worden gebracht. Zij bieden elk telecombedrijf de gelegenheid om de energiemarkt te betreden. Hun oplossing gaat over de verschillende business sectoren heen en heeft hiermee de potentie voor een enorme impact. Als jury hebben wij er de volste vertrouwen in dat ze succesvol zullen zijn."

Werken aan oplossingen voor COP21
De Venture Competition is een onderdeel van de Journey to Paris (COP21) (http://www.climate-kic.org/journeytoparis). Met de start-ups laat Climate-KIC zien dat er veel winstgevende mogelijkheden zijn om te bouwen aan een samenleving waarbij de CO2-emissie tot nul wordt gereduceerd en de samenleving bestand is tegen klimaatverandering. In de vijf jaar dat Climate-KIC bestaat, heeft zij laten zien dat klimaatinnovatie en het creëren van banen heel goed samengaan. De volgende generatie start-ups geven een duidelijke boodschap aan de onderhandelaars van COP21 in Parijs: Binnen 20 jaar kunnen we samen een wereld creëren met een overvloed aan goedkope en schone industrie en schoon energieverbruik. Voorwaarde is wel dat we de klimaatinnovatie start-ups blijven ondersteunen en uitdagen om wereldwijd te excelleren. Cleantech is de grootste business opportunity van de 21ste eeuw.

EINDE PERSBERICHT

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over de Venture Competition en de (halve)finalisten, bezoek de pagina over dit event op de Climate-KIC website: http://www.climate-kic.org/best-climate-venture-2015/

Voor een verdere toelichting neem contact op met:
Marjon Eijpe
Communications Manager Climate-KIC the Netherlands
T: 06 416 689 35
E: marjon.eijpe@climate-kic.org

Over Climate-KIC
Climate-KIC is het belangrijkste innovatie-initiatief van de EU. Het is Europa's grootste publiek-private partnerschap innovatie gericht op het verminderen van en aanpassing aan de klimaatverandering. Climate-KIC bestaat uit bedrijven, academische instellingen en de publieke sector.

De organisatie heeft haar hoofdkantoor in Londen, Verenigd Koninkrijk, en maakt gebruik van de nationale en regionale centra in Europa om studenten en professionals op te leiden, om startende bedrijven te ondersteunen en partners op innovatie projecten samen te brengen in producten en diensten die helpen verminderen en aan te passen aan de klimaatverandering.
Climate-KIC wordt gesteund door het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT), een orgaan van de Europese Unie.
www.climate-kic.org

Over Climate-KIC's Journey naar Parijs
Tijdens de laatste 28 weken in de aanloop naar de Parijse klimaattop COP21, zet Climate-KIC een wekelijkse schijnwerper op vernieuwers in Europa.
www.climate-kic.org/journeytoparis

Climate-KIC the Netherlands