EET met je hart: Ouderen weer laten meedoen in eigen buurt

Meer dan een miljoen ouderen eten altijd alleen. Stichting EET met je hart brengt daar van 3 november tot en met 20 december verandering in. Komende week vindt in Utrecht de aftrap plaats van de derde editie van het succesvolle maatschappelijke project. Na een succesvolle pilot in Utrecht is de stichting in twee jaar tijd uitgegroeid tot 10 gemeenten met lokale vrijwilligersteams. Bijna 250 restaurants in Utrecht, De Bilt, Den Bosch, Vught, Tilburg, Boxtel, Oisterwijk, Breda, Goirle en Maastricht hebben zich verbonden aan de stichting.

Het concept is heel simpel, en daarom zo succesvol. Door een vrijwillige bijdrage van 1 euro per tafel deel je tijdens je diner in een restaurant een beetje van je geluk met kwetsbare ouderen uit jouw eigen buurt. De donaties worden lokaal besteed aan het organiseren van wijkgerichte ontmoetingen, die ook veelal samen met de horeca plaatsvinden. Door de unieke samenwerking met de zorg worden ook de meest kwetsbare ouderen weer bij de maatschappij betrokken. De aftrap van de derde editie wordt op 2 november gevierd met een bijzondere lunch en optreden van het Utrechts Studenten Koor voor 25 ouderen bij restaurant Anafora in Utrecht.

Naast alle burgervaders en -moeders hebben vele prominente Nederlanders het initiatief als ambassadeur warm omarmd voor hun eigen gemeente. Claudia de Breij voor Utrecht: " EET met je hart laat zien hoe je met een klein beetje moeite een heel groot verschil kan maken. Ik vind het een prachtig initiatief en ondersteun het van harte."

Initiatiefneemster en fotograaf Babs van Geel startte de stichting in 2013 nadat zij een confronterende fotodocumentaire maakte over de eenzaamheid van het ouder worden. Eind 2014 ontving zij uit handen van staatsecretaris van Rijn de landelijke Vriendenloterij vrijwilligersprijs. De jury, bestaande uit onder andere Annemarie Jorritsma, typeerde haar als een hartverwarmend voorbeeld uit de participatiesamenleving.

Het lokale karakter, de kracht van de vrijwilligersteams en de eenvoud van het concept maken het succes en steeds meer restaurants melden zich spontaan aan om samen met hun gasten een steentje bij te dragen. Op de website www.eetmetjehart.nl kun je zien welke restaurants zich hebben verbonden aan de stichting en zich inzetten tegen eenzaamheid in hun eigen gemeente.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie: Concrete info over bereik aantal ouderen, ontmoetingen, aantal vrijwilligers, impact en opbrengsten kunnen opgevraagd worden.

Babs van Geel
Initiator en Voorzitter