Nederlandse striphelden gaan digitaal

Na een voorbereidingstijd van ruim twee jaar hebben de helden van de Nederlandse strip de stap gemaakt naar de digitale wereld. De avonturen van onder andere Storm, Elsje, January Jones en Douwe Dabbert zijn vanaf nu te lezen op tablets met een iOS of Android besturingssysteem. De lay-out van alle albums is door uitgeverij Don Lawrence Collection volledig aangepast aan de nieuwe platforms.

Rob van Bavel, uitgever van Don Lawrence Collection en Eppo: "Een normaal stripalbum leest niet prettig op een tablet doordat de tekeningen en teksten te klein zijn weergegeven. Daarom hebben we alle pagina's van onze stripboeken aangepast aan het liggende formaat, zodat een optimale leeservaring ontstaat."
In plaats van klakkeloos de gedrukte boeken te kopiëren naar het digitale scherm zijn de albums dus speciaal vormgegeven voor tablets. Zo kan de lezer niet alleen genieten van de prachtige kleuren en scherpe beelden, maar is ook de mogelijkheid tot in- en uitzoomen een verrijking voor de strip. Er is bewust voor gekozen om geen geluiden en andere effecten aan de boeken toe te voegen, want leesbaarheid en goede navigatie staan voorop.

De e-strips zijn te lezen via Bliyoo, het abonnement op onbeperkt lezen van Bruna. Ook koop via de app is een optie. "Een prachtige aanvulling op ons assortiment," zegt Algemeen Directeur van Bruna Fred Zeegers. "Bliyoo komt voort uit een bedrijf met diepe wortels in Nederland en de strips van Don Lawrence Collection zijn juist vanwege de Nederlandse makelij uniek. Het kan bijna niet mooier. We hebben wel al meer dan 4500 boeken en zo'n 150 tijdschriften om uit te kiezen, maar de e-strips bieden daar een mooie variatie op voor onze abonnees of andere geïnteresseerden."

Iedereen met een Bliyoo-abonnement op boeken of op de combi van boeken en tijdschriften kan de strips lezen op een tablet of de onlangs gelanceerde PC Reader.

Voor informatie over dit persbericht of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met uitgever Rob van Bavel op 0162-461110 of via r.vanbavel@donlawrence.nl. Voor specifieke vragen over Bliyoo kunt u terecht bij Linda Eradus van Bruna, op 06 53 173 083 of via leradus@bruna.nl.

Eppo Stripblad

Oosterhout