Onderzoek: Nederlandse organisaties verspillen jaarlijks meer dan EUR591.000 aan opslag van nutteloze data

UTRECHT, Nederland, October 28, 2015 /PRNewswire/ --

'Databerg' met verouderde en essentiële data kosten Europese bedrijven EUR780 miljard

tegen 2020[1]

Veritas Technologies LLC [https://www.veritas.com ], één van 's werelds leiders op het gebied van back-up- en recovery-oplossingen, heeft vandaag de resultaten van het Databerg Report 2015 bekendgemaakt waaruit blijkt dat Nederland een van de slechtst scorende landen is in Europa voor wat betreft verspilling van IT-budget aan de opslag van data die ze niet nodig hebben. Volgens het Databerg Report 2015 heeft slechts 11% van de gegevens die Nederlandse organisaties bewaren aantoonbare zakelijke waarde. Deze 'Dark Data' neemt 44,5% van de Nederlandse data voor zijn rekening. Nog eens 44,5%, wat organisaties jaarlijks meer dan EUR591.000 kost, is puur afval en zou indien mogelijk meteen moeten worden verwijderd.

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20151027/281135-INFO )

De cijfers, onthuld op een moment waarop de EU hoge boetes wil introduceren voor organisaties die persoonlijke gegevens niet kunnen verklaren, laat zien dat Nederlandse bedrijven een verontrustend hoog zakelijk risico lopen. "De belangrijkste uitkomsten van het Databerg Report 2015 zijn dat bedrijven een aanzienlijk bedrag investeren om data die totaal niet relevant zijn voor hun bedrijf te behouden", aldus Driss Chhayra, Country Manager Benelux bij Veritas. "Volgens het onderzoek zou 44,5% van de data van Nederlandse organisaties Redundant, Obsolete of Trivial (ROT) zijn. Hieronder vallen opvallend genoeg muziek, foto's of persoonlijke juridische documenten en identiteitsdocumenten die door werknemers opgeslagen zijn op zakelijke netwerken. Uit het onderzoek blijkt ook dat 77% van de Nederlandse organisaties geen strategie heeft voor het toekennen van zakelijke waarde aan hun data, één van de hoogste percentages in EMEA. Dit is zorgwekkend omdat deze bedrijven, die hun IT-strategieën en budgetten baseren op de datavolumes die worden opgeslagen in plaats van op de waarde van de data, steeds meer tijd besteden aan het beheren van gegevens die niet essentieel zijn voor het runnen van hun bedrijf."

Het onderzoek verschaft inzicht in hoe 1475 respondenten (waarvan 75 in Nederland) in 14 verschillende landen in EMEA omgaan met de uitdagingen rondom het omzetten van data in waardevolle bedrijfsinformatie. Het rapport introduceert een nieuw fenomeen genaamd de Databerg, en laat zien dat er drie soorten data worden opgeslagen:

- Bedrijfskritische gegevens - data die is aangemerkt als essentieel voor de
voortdurende activiteiten en het aanhoudende succes van de organisatie.
Bedrijfskritische gegevens moeten proactief worden beschermd en beheerd door
professionals met een duidelijke verantwoordelijkheid aan het managementteam van de
organisatie.
- ROT-data - data die is aangemerkt als Redundant, Obsolete of Trivial. ROT-data moeten
proactief worden geminimaliseerd en regelmatig op een veilige manier worden
verwijderd.
- Dark Data - waarde van de data is niet geïdentificeerd. Hieronder kunnen belangrijke
bedrijfskritische gegevens vallen en nutteloze ROT-gegevens of - het belangrijkst -
illegale of niet-conforme data, waardoor er een ongeziene aansprakelijkheid
achterblijft in de kern van zakelijke IT-systemen.

Uit het onderzoek bleek dat een gemiddelde Nederlandse organisatie Dark Data-percentages meldt van 44,5% (EMEA gem. 54%), ROT-niveaus van 44,5% (EMEA gem. 32%), waardoor er slechts 11% overblijft (EMEA gem. 14%) aan identificeerbare bedrijfskritische gegevens. Dit komt tegen 2020 uit op een geschatte verspilling van EUR784 miljard[1] aan bedrijfsresources in EMEA voor het opslaan van ROT-data als bedrijven hun strategie voor en houding ten opzichte van informatiebeheer niet veranderen.

Terwijl organisaties steeds meer gegevens naar de cloud verplaatsen om zo om te gaan met de uit de hand lopende datavolumes, blijkt uit het onderzoek dat in EMEA cloudopslag en -verwerking in de komende twaalf maanden met een derde zal stijgen (van 33% naar 45%). Maar met 43% van de respondenten in Nederland die aangeeft dat zij tegen 2016 gebruik zullen maken van cloudopslagfaciliteiten, ligt Nederland onder het Europese gemiddelde, zo blijkt uit het Databerg Report 2015. Er is een groter risico dat organisaties die deze clouddiensten zullen gebruiken geen passend beleid hebben om de follow-upkosten te berekenen, over te gaan naar een andere leverancier of zich uit de cloud terug te trekken in geval van nood.

Wat veroorzaakt de databerg? Het onderzoek identificeert drie grote oorzaken voor de groei van de databerg. Deze zijn gerelateerd aan hoe datavolumes een onevenredig effect hebben op IT-strategie, hoe leveranciers het grootschalig gebruik van momenteel 'gratis' opslag promoten en hoe werknemers bedrijfsgegevens in gevaar brengen door hun eigen handelingen en het feit dat ze dataverzamelaars worden:

1) IT-strategieën zijn gebaseerd op datavolumes, niet op zakelijke waarde
2) Een verhoogd vertrouwen in 'gratis' opslag zoals in de cloud
3) Een stijgende onverschilligheid van werknemers inzake bedrijfsbeleidsregels rondom
gebruik van data

Volgens het onderzoek vormen al deze factoren de voornaamste oorzaken van Dark Data en ROT aangezien het bedrijfsresources weghaalt uit het directe zicht van managementteams. Het kan ook, dankzij toekomstige wetgeving, juridische kwesties en zakelijke risico's met zich meebrengen die op het moment van aankoop of gebruik niet duidelijk zijn.

Aanbevelingen van het rapport De volgende stappen kunnen door organisaties genomen worden om inzicht in hun informatie te krijgen en bijbehorende risico's te reduceren:

- Identificeer Dark Data, leg risico's bloot en erken waardevolle informatie
- Elimineer ROT snel om verspilde kosten te reduceren
- Definieer een uitvoerbare information governance-strategie voor ongestructureerde data
met ondersteuning van C-Level, om correct gebruikersgedrag aan te moedigen
- Verhoog bedrijfsflexibiliteit door gebruikt te maken van cloudopslagomgevingen

Het Databerg Report 2015 Het Veritas Databerg Report 2015 van Veritas werd van juli tot september 2015 uitgevoerd door Vanson Bourne. De resultaten zijn gebaseerd op 1475 respondenten in 14 landen. Respondenten waren onder andere senior IT-personeel dat zich richt op strategische planning, operations en uitvoerende functies.

Ga voor meer informatie over het Databerg Report 2015 naar http://info.veritas.com/databerg_report

Over Veritas Technologies LLC

Veritas Technologies LLC stelt organisaties in staat de kracht van hun informatie te benutten met oplossingen die ontworpen zijn om 's werelds grootste en meest complexe heterogene omgevingen te dienen. Veritas werkt samen met 86 procent van Fortune 500-bedrijven aan het verbeteren van de beschikbaarheid van data het onthullen van inzichten om concurrentievoordeel te stimuleren.

--------------------------------------------------

1. Geschat op basis van 32% aan redundante, verouderde of essentiële gegevens, een kostenpost van geschat $3500 (middelgrote en grote bedrijven) tot $5000 (kleine bedrijven) per terabyte en een wereldwijd datavolume van 44 zettabyte tegen 2020

Photo:

Veritas Technologies LLC

CONTACT: MEDIACONTACTEN:Michael PiontekManager Public Relations bij VeritasMichael.piontek@veritas.com+49(0)162-2954-810Edelman voor VeritasRosalie de Hooprosalie.dehoop@edelman.com+31(0)20-30-10-939

PR Newswire