Ajax biedt fans ultieme online beleving met nieuwe site

Vorige week lanceerde marketingdirecteur Edwin van de Sar in Amsterdam de nieuwe website van Ajax. De site, die is gebouwd op XperienCentral van GX Software, bevat zowel qua content als techniek een aantal belangrijke innovaties.

Storytelling: van zenden naar beleven
Mark van Leest, hoofd Media bij AFC Ajax, was nauw betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe site, die gemiddeld 1 miljoen bezoekers per maand trekt. 'Onze nieuwe site is geënt op het concept van storytelling. We richten ons dus niet meer op het zenden van informatie, maar op het bieden van een ultieme online beleving,' aldus Van Leest.

Op de website staat alles in het teken van de eerstvolgende wedstrijd. Voor, tijdens en na de wedstrijd bedient Ajax fans met unieke content, van interviews tot nabeschouwingen. Daardoor worden fans volledig meegenomen in het wedstrijdritme en kunnen ze het merk Ajax van dichtbij beleven.

State-of-the-art techniek
Visuele content geeft de online beleving van fans een extra dimensie. Zo wordt de homepage gedomineerd door mooi, dragend beeld en worden alle video's en foto's van het mediateam van Ajax ontsloten. Dit rijke beeldmateriaal komt extra goed tot zijn recht dankzij het innovatieve Angular Framework. Met deze techniek laden grote hoeveelheden zware bestanden als video's en afbeeldingen zich razendsnel, zodat bezoekers een optimale ervaring hebben.

Nieuws is gemeengoed, dus beleving is key
Het onderscheidende karakter van de website zit hem voor Ajax niet zozeer in de vergelijking met andere voetbalclubs (fans wisselen immers niet snel van club), maar in andere aanbieders van voetbalnieuws. 'Er zijn veel sites met Ajax-nieuws, maar wij onderscheiden ons in betrouwbaarheid en unieke content. Bijvoorbeeld content van achter de schermen', aldus Van Leest.

Samenwerking
Ajax werkt al sinds 2001 met het cms van GX Software en koos voor de nieuwe site opnieuw voor dit platform (Ajax gebruikt daarnaast ook het customer-data-platform BlueConic). Andere betrokken partijen bij de website waren Jungle Minds (concept en design), CrossPhase (contentmigratie) en Blue Billywig en Jet-Stream (video).

Toekomstplannen
Binnenkort zal Ajax de app ook gaan aanpassen, zodat deze een belangrijke rol in de stadionbeleving kan spelen. Onder de noemer 'Matchday app' worden nieuwe functionaliteiten ontsloten, zoals ins en outs rondom de wedstrijd, herhalingen van op het veld en location based services. Verder wordt er op 1 januari een nieuw ticketing-platform gelanceerd.

Geplaatst in:

GX Software is hét softwarebedrijf voor organisaties die digitale kanalen persoonlijk willen maken. Wij ontwerpen, regisseren en leveren de beste persoonlijke digitale ervaringen. Onze klanten zijn organisaties waar de klant centraal staat, die beter willen inspelen op terugkerend gedrag en veel afzonderlijke contactmomenten kennen. Support en service delivery processen zijn voor hen van groot belang. Integratie, stabiliteit en schaalbaarheid zijn dan ook cruciaal voor het behalen van succes. Wij bieden oplossingen die in staat zijn om te handelen vanuit het perspectief van de klant, met 's werelds beste user interface en user experience. Onze software is daadwerkelijk in staat om bezoekers te identificeren, met hen te interacteren én over alle kanalen te integreren.

Contactpersoon: Niels de Veth, +31 24 388 82 61, niels.deveth@gxsoftware.com

Bron: https://www.gxsoftware.com/over-ons/artikel/ajax-biedt-fans-ultieme-online-beleving-met-nieuwe-site-.htm

GX Software

Nijmegen