Schaatsers vragen aandacht voor agressie en geweld

Tijdens de start van het marathonschaatsseizoen op zaterdag 24 oktober op de Jaap Edenbaan in Amsterdam zal de stichting Hulp voor Hulpverleners met een eigen marathonploeg aan de start verschijnen.

De ploeg staat onder leiding van de 'Hulpverlener van het jaar 2015' Johan Berga. Als begeleider/coach was Johan Berga aanwezig bij een schaatswedstrijd in het Thialf stadion in Heerenveen, waarbij een schaatser ernstig ten val kwam en levensgevaarlijk gewond raakte. Tijdens deze valpartij kreeg het slachtoffer een schaats van een andere schaatser in zijn been, waarbij de slagader werd geraakt. Johan heeft direct gereageerd door het ijs op te gaan en is begonnen met het slachtoffer te helpen. Met behulp van zijn eigen riem heeft hij een tourniquet gemaakt en deze zo strak om het been gedaan, zodat het stopte met bloeden.

Deze actie heeft zoveel indruk gemaakt binnen de schaatswereld, dat er een discussie is ontstaan over de veiligheid van het schaatsen. Na dit en de erkenning van Johan, is de ploeg verder in contact geraakt met deze stichting. De ploeg van Berga wilde graag iets terug doen voor de hulpverleners in Nederland door aandacht te vragen voor de vaak moeilijke omstandigheden waarin zij moeten werken.

Spontaan hebben vier toptalenten (Ronald Haasjes (Staphorst), Ruud Slagter (Lutjebroek) en de jongere broertjes van Pim Schipper, Kay en Rick Schipper (Medemblik)) besloten dat zij voortaan als "Team Hulp voor Hulpverleners" deel gaan nemen aan de marathonwedstrijden.

Deze talenten hebben al vele prijzen bij de junioren bij elkaar geskeelerd en geschaatst. Rick Schipper gaat in Novmber Nederland zelfs vertegenwoordigen tijdens het WK Inline-skaten in Taiwan.

Ook de talenten benadrukken dat ze blij zijn dat ze op deze wijze ook een maatschappelijke noodzaak onder de aandacht kunnen brengen: "Hulp voor hulpverleners zet zich in voor hulpverleners in de ruimste zin van het woord," zegt Kay Schipper. "Ook de vrijwillige hulpverleners worden niet vergeten. Het gaat om respect en erkenning voor mensen die hulp willen geven en daarnaast zorgt de stichting voor de hulpverleners die zelf een traumatische ervaring hebben meegemaakt of anderszins hulp hard nodig hebben."

Rick vervolgt: "Het zijn al met al uiteenlopende vakgebieden, die één grote gemene deler hebben: er werken mensen met passie voor hulpverlening. Al die gedreven redders en hulpverleners maken mooie dingen mee, maar zien ook de keerzijde van hun vak. De confrontatie met pijn en verdriet, traumatische ervaringen, sommigen hebben al een heel rugzakje vol. Onze boodschap is dan ook voor al deze kanjers: "

"Hulpverleners zijn noodzakelijk in de samenleving," vervolg Kay. "Als we het even dichtbij ons zelf houden, een schaatswedstrijd kan niet georganiseerd worden als er geen EHBO aanwezig is. Of het nou gaat om een toertocht, een marathon of de Elfstedentocht. Daarom zetten wij ons graag in voor de Stichting en onderstrepen hiermee het maatschappelijk belang!"

Middels dit marathonteam in de 1e divisie wil deze relatief jonge stichting HulpvoorHulpverleners de aandacht vragen van het nationale publiek. Jonge rijders die de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen tot marathonschaatsers en tegelijkertijd deel uitmaken van deze HulpvoorHulpverleners campagne.

De ploeg is morgen vanaf 18.00 aanwezig op de Jaap Edenbaan in Amsterdam, waar om 21.30 de eerste marathon wedstrijd van het seizoen word verreden.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Johan Berga

MEER INFO OVER STICHTING HULP VOOR HULPVERLENERS
Hulpverleners moeten veilig en zonder enig voorbehoud hun vak (veilig) kunnen (blijven) uitoefenen of (veilig) (nood)hulp kunnen (blijven) verlenen en zoveel mogelijk gevrijwaard zijn, worden en blijven van negatieve effecten die voortkomen uit de uitoefening van het vak van hulpverlener of het verlenen van (nood)hulp.
Stichting Hulp voor Hulpverleners biedt hulp, ondersteuning, verwerkingshandvatten en begeleiding aan hulpverleners die (ongewild) betrokken zijn bij een ingrijpende situatie tijdens de uitoefening van hun vak of het verlenen van (nood)hulp, om te voorkomen dat deze situatie een negatief effect heeft op hun functioneren in de maatschappij of niet meer in staat hun vak uit te kunnen (blijven) oefenen of het verlenen van (nood)hulp.

Stichting HulpvoorHulpverleners

Enkhuizen