365 gemeenten in Nederland verrast met 'hap uit de begroting-taart'

Elke gemeente in Nederland een transparante begroting. Dat is het doel van Pepperflow, het bedrijf dat afgelopen dinsdag 'hap uit de begroting'-taarten verstuurde naar 365 colleges van burgemeester en wethouders door heel Nederland. Een ludieke actie om aandacht te vragen voor de begrotingsapp. Inmiddels maken tientallen gemeenten in Nederland al gebruik van een begrotingsapp, maar als het aan Jan Post, bedenker van de applicatie, ligt, zetten alle gemeenten in Nederland die stap. "Door middel van de begrotingsapp wordt de begroting substantieel transparanter. 'Transparante begroting' was tot voor kort een contradictio in terminis, met vaak maar een persoon per fractie die het écht doorlas en begreep. Met de begrotingsapp is dat verleden tijd. Gemeenten kunnen nu eindelijk helder en concreet aan de raad en burger inzichtelijk maken wat ze willen bereiken, wat ze daarvoor gaan doen en wat dat mag kosten," zegt Post.

De taarten werden op dinsdagochtend bezorgd op 365 adressen in heel Nederland, precies op tijd voor de collegevergaderingen van burgemeester en wethouders. Voor raadsleden bestaat er de mogelijkheid om de taart kosteloos na te bestellen. "Naast dat de taart erg goed smaakt, hopen we dat gemeenten worden getriggerd serieus na te denken over hoe ze de begroting zo inzichtelijk en transparant mogelijk kunnen maken voor de raad en burgers," zegt Post. "Er zijn de laatste tijd overal apps voor, van internetbankieren tot reisinformatie van vervoersmaatschappijen. Waarom zou de lokale overheid achterblijven in die digitale informatievoorziening?"

Inmiddels maken tientallen gemeenten, van klein tot groot, al gebruik van de app. De reacties op apps die al langere tijd online staan zijn positief. Burgers raken meer betrokken, het format van de begrotingsapp dwingt gemeenten hun begroting inhoudelijk sterker en duidelijker te maken en het is een stuk vriendelijker voor het oog dan de dikke boekwerken of ellenlange pdf's van voorheen. "De ambitie is dat burgers en raadsleden zich kunnen abonneren op bepaalde projecten of thema's die voor hen interessant zijn en daar periodieke updates over ontvangen. Zo wordt de begroting uiteindelijk een dynamisch uitvoerprogramma met realtime informatievoorziening," zegt Post. Tot nu toe zijn er al de nodige taarten kosteloos nabesteld door raadsleden en dat aantal loopt nog steeds op. Een geslaagde actie dus, maar de missie is pas echt volbracht als alle gemeenten in Nederland hun begrotingen aantrekkelijk, eenvoudig en transparant aanbieden aan de burger en raad."

Geplaatst in:

Een korte uitleg van de begrotingsapp is te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=VwRfdP5zEuM

De leverancier van de applicatie, Pepperflow bv uit Katwijk, ontwikkelde de app. Bedenker en tevens directeur van het bedrijf Jan Post is bestuurskundige en werkte voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de verbetering van de dienstverlening van gemeenten via het internet. Als oud-wethouder constateert hij dat het digitaliseren van de dienstverlening belangrijk is, maar dat nog veel mogelijkheden van het internet onbenut blijven als het gaat om het verantwoording afleggen over het beleid.

Contactpersoon leverancier applicatie: David Stelma, Manager Marketing & Sales, , 06 - 246 00 973, d.stelma@pepperflow.nl

Pepperflow

Katwijk