GfK: Bijna 1 op de 3 Nederlanders heeft slaapproblemen

Hilversum, 20 oktober 2015 - Bijna 1 op de drie Nederlanders (28%) geeft aan het afgelopen jaar slaapproblemen te hebben gehad. Hiermee staan slaapproblemen op de derde plaats van genoemde gezondheidsproblemen. Bijna het dubbel aantal vrouwen (36%) als mannen (19%) geeft aan het afgelopen jaar problemen te hebben gehad met slapeloosheid, slaapproblemen of slaapstoornissen. De meest voorkomende gezondheidsproblemen in Nederland zijn verkoudheid en keelpijn. 42% van de Nederlanders geeft aan hier het afgelopen jaar last van te hebben gehad. De nummer twee klacht is overbelasting van spieren en gewrichten (31%). Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland.

In dit onderzoek is respondenten gevraagd welke gezondheidsproblemen ze de afgelopen 12 maanden hebben ervaren.

Ongeveer een op de vijf Nederlanders geeft aan chronische rugpijn en gewrichtspijn te hebben (20%) en staat hiermee op de vierde plek. Deze groep wordt gevolgd door een even groot deel (19%) dat aangeeft problemen te hebben met hun gewicht (obesitas en overgewicht).

Vergelijk tussen de landen
In de meeste andere landen zijn de slaapproblemen nog groter. Zweden kent met 41% het hoogste percentage mensen met slaapproblemen, gevolgd door Tsjechie en Turkije met 40%. In Japan slapen de mensen het beste. Daar rapporteert slechts 13% slaapproblemen.

Vergelijken we de nummer 1 klacht, verkoudheid en keelpijn met de andere landen, dan ligt Nederland met 42% onder het internationaal gemiddelde van 51%. De meeste verkoudheidsproblemen komen voor in Tsjechië (67%) en Rusland (62%). In Amerika en Japan claimen de minste mensen de afgelopen 12 maanden verkoudheidsproblemen te hebben gehad. (beide 39%).

Het verschil tussen mannen en vrouwen
In Nederland hebben vrouwen niet alleen meer last van slaapproblemen (36% vrouwen vs 19% mannen), ook hebben zij (48%) meer last van verkoudheid en keelpijn dan de mannen (37%). In de Top 5 staat bij vrouwen nog overgewicht (22%), bij mannen problemen met maagzuur (17%). De klachten door overbelasting van spieren en gewrichten en rugklachten komen ongeveer even vaak voor bij mannen dan bij vrouwen.

Edwin Bas, Industry Director Health bij GfK benadrukt het belang van deze cijfers. "Door deze inzichten te combineren met andere kwantitatieve en kwalitatieve health data over bijvoorbeeld voorschrijfgedrag van artsen en de aankoop van bijvoorbeeld zelfzorgmiddelen, geven we onze klanten een volledig inzicht in de gezondheid van patiënten. Zo is er een duidelijke lijn met de aankoopfrequentie van zelfzorgmiddelen. Voor de nummer 1 klacht is een stijging te zien in de aankoopfrequentie van middelen tegen neusverkoudheid, keelpijn en hoestmiddelen."

Geplaatst in:

Bijlage
Infographic landen vergelijk
Infographic Top 5 gezondheidsproblemen Internationaal
Infographic Top 5 gezondheidsproblemen Nederland
Volledig onderzoeksrapport

Over het Onderzoek
GfK heeft een online Onderzoek uitgevoerd onder 27.000 consumenten, ouder dan 15 jaar, in 22 landen (Nederland n=1.001). Het veldwerk is uitgevoerd in de zomer van 2015 en de data zijn gewogen op de demografische samenstelling van de online populatie 15+ in ieder land. De landen die meegenomen zijn in dit onderzoek zijn Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Zuid Korea, Spanje, Zweden, Turkije, Engeland en Amerika.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.
Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Monique Moeskops
PR & Communicatie Manager GfK