24 Klassieke zeilschepen meren aan in Amsterdam en IJmuiden

Vandaag op 17 oktober zullen vanaf 17:00 24 klassieke zeilschepen aanmeren aan de Kotterkade in IJmuiden. De zeilschepen doen mee aan de jaarlijkse Race of the Classics for Young Professionals. Op zondagochtend rond 10.00 zal de vloot in zijn geheel weer uitvaren richting Amsterdam, vergezeld door de Clipper Stad Amsterdam, (het vlaggenschip van SAIL) waarop familie, vrienden, CEO's en andere VIP's van de deelnemende bedrijven meevaren. De vloot zal tussen 14:00 en 15:00 aanmeren aan de Sumatrakade te Amsterdam, een indrukwekkend gezicht!

De Race ging van start op 14 oktober 2015 in de Veerhaven van Rotterdam. Daar is door Erwin van Lambaart (Algemeen Directeur van SAIL Event Partners) voor de Erasmusbrug het startschot gegeven voor alweer de tiende editie van 'Race of the Classics for Young Professionals'. Vanwege de slechte weersvoorspellingen voor de terugweg is de oversteek naar Ipswich niet gehaald. De vloot is op donderdagochtend aangemeerd in de Scheveningse Haven, waarvandaan de vloot vanmorgen is vertrokken richting IJmuiden. Vanwege de lustrumeditie heeft de vloot vandaag in formatie gevaren in het cijfer "10". Deze unieke beelden zijn vastgelegd met een drone.

Wat is de Race?
Tijdens de Race of the Classics for Young Professionals gaan ruim 600 young professionals, werkzaam bij toonaangevende (inter-)nationale bedrijven, de strijd met elkaar aan op de Noordzee. In vier dagen tijd zullen zij vanuit Rotterdam (indien mogelijk) de Noordzee oversteken naar Engeland om uiteindelijk op 18 oktober te finishen in Amsterdam.

Klassieke zeilschepen Fonds
De wedstrijdvloot bestaat uit maar liefst 24 van de meest unieke klassieke zeilschepen die ons varend erfgoed bezit. Een groot aantal van deze schepen waren te bewonderen op de laatste editie van SAIL Amsterdam. Met de Race wordt anno 2015 aandacht gevraagd voor het Klassieke Zeilschepen Fonds en daarmee het behoud van de klassieke scheepvaart in Nederland.

Deelnemende bedrijven
Aan deze lustrumeditie doen onder andere de volgende bedrijven mee: Shell, KPN, Heerema, Heineken, Friesland Campina, ABN AMRO, Ministerie van Defensie, Ministerie van Economische Zaken, Deloitte en Microsoft. Daarnaast zal de organisatie het laatste schip bemannen.

Graag nodigen wij u uit om in IJmuiden of bij de finish van de Race op 18 oktober aanwezig te zijn. Ook is het mogelijk om op een aantal momenten een stuk mee te varen op een zeilschip. Dit kan bij een van de bedrijven, maar uiteraard ook op het schip van de organisatie.

Contactgegevens
Hebt u interesse of hebt u verder nog vragen? Neem dan contact op via onderstaande contactgegevens.
Femke Prins, Public Relations, Race of the Classics for Young Professionals 2015
T:+31 (0)6 11 499 472 | E: pr@rotcyp.nl | W: www.rotcyp.nl

Stichting Race Of The Classics