IJ-prijs 2015 naar dancepionier Duncan Stutterheim

ONDER EMBARGO TOT 17 oktober 2015 08:00.

Amsterdam, 17 oktober 2015 - Duncan Stutterheim is de winnaar van de IJ-prijs 2015. Een prestigieuze prijs die op initiatief van de gemeente Amsterdam en PwC jaarlijks wordt toegekend aan een persoon die een belangrijke bijdrage levert aan de internationale profilering en economische, maatschappelijke of culturele ontwikkeling van de stad Amsterdam.

Volgens de jury is Stutterheim een icoon van de Nederlandse dancescene en ondernemer pur sang met een warm hart voor Amsterdam. 'De jury wil met de toekenning van de IJ-prijs haar waardering uiten voor het feit dat Stutterheim niet alleen de dance-industrie op de kaart heeft gezet, maar daarmee ook Amsterdam als mekka voor danceliefhebbers.' Stutterheim is geestelijk vader van ID&T, het bedrijf achter dancefeesten als Sensation, Thunderdome en Mysteryland en tevens platenlabel, horecaonderneming en mediabedrijf.

Stutterheim is één van de investeerders die de voormalige Shelltoren Overhoeks momenteel omtoveren tot creatieve hub voor de muziek- en dance-industrie. Deze tot A'DAM Toren omgedoopte locatie op de oever van het IJ wordt ook de thuisbasis voor zijn A'DAM Music School. Daarmee wil hij muziekonderwijs mogelijk maken voor Amsterdamse kinderen met een achterstandssituatie. Verder is Stutterheim medeoprichter en oud-voorzitter van Embrace Emma, een fondsenwervende stichting 'nieuwe stijl' die geld inzamelt voor het Amsterdamse Emma Kinderziekenhuis.

De IJ-prijs wordt donderdagavond 19 november in Felix Meritis uitgereikt door burgemeester Eberhard van der Laan. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro bestemd voor een door de winnaar te bepalen goed doel en een sculptuur van kunstenares Iris Le Rütte.

Noot voor de redactie:

1. De IJ-prijs is een initiatief van de gemeente Amsterdam en PwC en werd in 1998 voor het eerst uitgereikt aan Ernst Veen. De jury bestaat uit voorzitter Kajsa Ollongren (wethouder Amsterdam), Anita Nijboer (partner PwC), Cathelijne Broerse (directeur De Nieuwe Kerk en Hermitage Amsterdam) en Bas Verhart (Co-founder Thnk). Eerdere winnaars waren o.a. Geert Mak, Joop van den Enden, Rahma el Mouden, Bob Pinedo, Mariss Jansons/Jan Raes, Wim Pijbes en André van Stigt. Meer informatie op www.pwc.nl/nl/ij-prijs.html

2. Voor vragen en voor aanmelding voor de uitreiking kunt u terecht bij Koen Jonker, persvoorlichter PwC, telefoon: 088 792 4982, e-mail: koen.jonker@nl.pwc.com.

PwC