Geen OSB schoonmaakbedrijf betrokken bij uitbuitingszaak Amsterdam

De Telegraaf berichtte vanmorgen over arrestaties in een uitbuitingszaak in de hotelschoonmaak. Hier zijn een uitzendbureau en schoonmaakbedrijf uit Amsterdam bij betrokken. Navraag heeft duidelijk gemaakt dat bij deze zaak geen OSB lidbedrijf betrokken is. Brancheorganisatie OSB roept hoteliers op om alert te zijn op schijnconstructies die in toenemende mate voorkomen. Het gaat dan vaak om uitzendbureaus (of soortgelijke organisaties) die zich als regulier schoonmaakbedrijf gedragen.

Piet Adema, voorzitter OSB: "OSB steunt de aanpak van malafide schoonmaakbedrijven. We hebben niet voor niets een keurmerk voor de branche geïntroduceerd. OSB en haar ondernemers staan juist voor een schone sector en het OSB-Keurmerk doet daar recht aan."

Aanpak schijnconstructies in de hotellerie

OSB en vakbonden hebben de handen ineen geslagen en treden sinds kort gezamenlijk op om schijnconstructies aan te pakken. Schoonmaakbedrijven hebben last van uitzendbureaus die zich gedragen als schoonmaakbedrijf. Deze bureaus leveren ook materialen, middelen en leidinggevenden. Maar zij houden zich niet aan bijvoorbeeld de CAO Schoonmaak. Ook voor Inspectie SZW zijn hotelketens een speerpunt in het kader van de integrale risicoanalyse. Gecontroleerd wordt onder andere op illegale tewerkstelling, belastingontduiking, uitkeringsfraude, incomplete administratie, onderbetaling, identiteitsfraude, arbeidsuitbuiting en risico's op slechte arbeidsomstandigheden. OSB juicht dit uiteraard van harte toe.

Bij OSB zijn 300 leden aangesloten die samen 70% van de markt realiseren. Zij zijn actief in schoonmaak van gebouwen, glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 150.000 mensen, waarvan 120.000 bij OSB-leden. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, hun belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
Melanie Klerx, manager PR & Communicatie
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)
T (073) 648 38 50
M 06-201 38 105