400.000 nieuwe personenauto’s in 2016, aldus BOVAG en RAI Vereniging

BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat er volgend jaar 400.000 nieuwe personenauto's zullen worden geregistreerd. Voor 2015 verwachten de twee organisaties uit te komen op 415.000. Het aantal lichte bestelwagens komt volgens BOVAG en RAI Vereniging volgend jaar uit op 60.000 stuks.

Voor 2015 was aanvankelijk een prognose van 400.000 nieuwverkopen afgegeven. Veel zakelijke rijders proberen echter hun nieuwe leaseauto's nog voor eind 2015 geregistreerd te krijgen vanwege aanstaande veranderingen in de bijtelling per 1 januari 2016. Met name daardoor verwachten BOVAG en RAI Vereniging nu eind 2015 uit te komen op 415.000 registraties.

Vanaf 1 januari 2017 implementeert staatssecretaris Wiebes het nieuwe beleid van zijn Autobrief 2.0. Dat houdt automatisch in dat in 2016 de 'oude', hier en daar licht aangepaste fiscale regels rondom personenauto's de markt nog in belangrijke mate zullen bepalen.
De markt voor particuliere kopers in 2016 is enerzijds afhankelijk van herstellend consumentenvertrouwen en anderzijds in toenemende mate van de populariteit van nieuwe financieringsvormen. Zo groeit de belangstelling voor private lease, waarbij in de meeste gevallen de auto's overigens niet op naam van de particulier (en dus als particuliere verkoop) worden geregistreerd. Als het consumentenvertrouwen in de sector doorzet zoals dat bijvoorbeeld in de huizenmarkt door lijkt te zetten, zou het huidige geprognosticeerde aantal voor 2016 ten positieve kunnen veranderen.

De prognose van RAI Vereniging en BOVAG komt tot stand na een grondige analyse van de markt door de rekenmeesters van beide verenigingen, waarna een externe toetsing plaatsvindt bij het internationaal automotive consultancy bureau IHS Polk.

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 9.000 ondernemers, die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093