Personeel belangrijk aspect bij aankoop schoenen door 50-plussers

De belangrijkste aspecten bij de winkelkeuze voor de aankoop van schoenen zijn maatbeschikbaarheid, kwaliteit en prijs. De aanwezigheid van de laatste mode is van minder belang. Dit geldt vooral voor 50-plussers. Zij hechten meer waarde aan het aspect 'personeel' en dan met name de deskundigheid van het personeel.

Dit blijkt uit onderzoek van GfK, waar consumenten schoenenwinkels beoordelen op 11 aspecten op het gebied van prijs, collectie, personeel en winkelpresentatie. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Daarbij is specifiek gekeken naar de verschillen tussen ouderen en jongeren.

De groeiende groep 50-plussers wordt voor schoenenwinkels een belangrijke doelgroep. Op dit moment zijn er 6,5 miljoen Nederlanders van 50 jaar of ouder; tien jaar geleden waren dit er nog 5,3 miljoen.

Uit het onderzoek blijkt dat 50-plussers andere prioriteiten stellen bij het kopen van schoenen. Zo vinden ze behulpzaam en deskundig personeel belangrijker dan de aanwezigheid van de laatste mode. 50-plussers geven schoenenspeciaalzaken een bovengemiddelde waardering vergeleken met andere leeftijdsgroepen.

Jongere consumenten hechten juist minder belang aan het aspect personeel bij de keuze van een schoenenwinkel. Consumenten jonger dan 50 jaar hechten meer belang aan het aspect 'aanwezigheid van de laatste mode', dit geldt met name voor consumenten jonger dan 30 jaar.

Op basis van de consumentenbeoordelingen ontstaat een top drie van best gewaardeerde schoenenwinkels:
1 .Omoda
2. Van den Assem
3. Zalando

Omoda ontving donderdag 15 oktober de GfK Fashion Award in de categorie schoenen en mag zich daarmee de best gewaardeerde schoenenretailer van 2015 noemen.

In een reactie verklaart Jan Pieter Honkoop (manager klanttevredenheid van Omoda): "Onze klanten blij maken is iets dat we elke dag met veel plezier doen. Deze award is een enorme waardering voor het Omoda-team dat daarin iedere dag tot het uiterste gaat. Juist omdat de consument ons met deze award weer op nummer één zet."

Geplaatst in:

Op de foto vlnr: Thea van Lenthe (GfK), Jan Pieter Honkoop (Omoda) en Judith Huisinga (GfK)

Over het onderzoek
De GfK Fashion Award voor de categorie schoenen is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek van GfK. In dit onderzoek worden consumenten gevraagd naar hun waardering van retailers die schoenen verkopen. In de herfst van 2015 zijn hiervoor 32 schoenenretailers beoordeeld op 11 aspecten op het gebied van personeel, collectie, winkel en prijs. Het onderzoek toont het belang van de verschillende aspecten bij de keuze van een winkel voor het kopen van schoenen en wordt sinds 2011 uitgevoerd door GfK. Resultaten van dit onderzoek (onder 8.807 respondenten) worden gerapporteerd in het GfK Waarderingsonderzoek Schoenenretailers.

Rapport
Voor meer informatie over dit rapport kunt u contact opnemen met Lianne van der Wijst (Consultant Fashion & Lifestyle van GfK), via lianne.van.der.wijst@gfk.com of 06-53910856.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

plaats:
Dongen

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234