MKB ziet mismatch tussen opleiding starter en arbeidsmarkt

Kwart ziet veranderende wet- en regelgeving als uitdaging voor komend jaar

Almere, 15 oktober 2015 - Starters op de arbeidsmarkt zijn vanuit hun opleiding onvoldoende voorbereid op de huidige arbeidsmarkt. Dat is de mening van 2.142 MKB'ers die voor Unique 's jaarlijkse MKB Marktmonitor zijn ondervraagd. 44 procent van de ondervraagden is het (helemaal) eens met deze stelling, 24 procent is het (helemaal) oneens en 31 procent staat hier neutraal tegenover. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Motivaction. Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf zijn ondervraagd over thema's als bedrijfseconomische en personele ontwikkelingen en duurzame inzetbaarheid.

Ontwikkeling medewerkers voornaamste speerpunt
Dat het MKB een duidelijke mismatch ziet tussen opleiding en praktijk, verklaart het feit dat de ontwikkeling van medewerkers veruit het belangrijkste speerpunt is als het gaat om personeelsbeleid. 53 procent van de ondervraagden gaat zich hier volledig op focussen. Op een gezamenlijke tweede plek staan het verhogen van medewerkerstevredenheid en arbeidsproductiviteit (beide 28%). Deze speerpunten worden op de voet gevolgd door het binden van personeel (27%).

Uitdagingen & opleidingsbudgetten
De ondernemers zijn ook gevraagd naar hun grootste personele uitdagingen van het bedrijf. Het in huis houden van kennis en kunde (54%), het vinden van kwalitatief personeel (47%) en medewerkerstevredenheid (27%) blijken de grootste uitdagingen te zijn voor 2015. Het verhogen van medewerkerstevredenheid is dus niet alleen een speerpunt, maar ook een uitdaging. Opvallend is dat meer dan een kwart (26%) van de ondernemers de veranderingen in wet- en regelgeving ziet als een flinke uitdaging. Dit hoge percentage kan verklaard worden door de nieuwe wet werk- en zekerheid die dit jaar is ingevoerd.

Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: "Het is duidelijk dat de ontwikkeling van medewerkers vandaag de dag een van de meest belangrijke thema's is binnen het MKB. Of het nu gaat om het vergaren of juist borgen van kennis, de resultaten laten duidelijk zien dat ondernemers dit vraagstuk hoog op de agenda hebben staan. Het is niet alleen belangrijk dat er een betere aansluiting komt met het reguliere onderwijs, maar het gaat bijvoorbeeld ook om het beter benutten van opleidingsfondsen. Daarmee draagt het MKB zelf bij aan het niveau van kennis en kunde van hun medewerkers."

De MKB Marktmonitor 2015 biedt veel meer resultaten en inzichten over de economische en personele ontwikkelingen van het MKB en duurzame inzetbaarheid. Het rapport is gratis aan te vragen via de volgende link: http://www.unique.nl/marktmonitor

Over MKB Marktmonitor 2015
Het onderzoek van Unique en Motivaction richt zich op bedrijven met maximaal 500 medewerkers. In deze zevende editie van de MKB Marktmonitor zijn Unique en Motivaction nagegaan wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn op het gebied van omzet, personeel en duurzame inzetbaarheid. Tussen maart en mei van 2015 namen medewerkers van Unique en Technicum persoonlijke of digitale interviews af bij 2.142 ondernemers. Het rapport is aan te vragen via: http://www.unique.nl/marktmonitor

Over Unique
Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en -producten. Unique stelt zich als doel om alle HR-vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR‐dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique. Werk aan morgen.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op www.peoplebusiness.nl

Over Motivaction
Motivaction is een fullservice onderzoeksbureau dat voor zijn opdrachtgevers kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksspecialismen combineert met kennis van organisaties en de omgeving waarin deze actief zijn. Motivaction maakt onderzoeksresultaten toepasbaar en plaatst die in de context van maatschappelijke ontwikkelingen.

-------
Meer informatie
Marcommit
Lisanne van der Drift
035-5822730 of 0657552986
unique@marcommit.nl

Unique

plaats:
Almere
website:
www.unique.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234