Zuinige wasdroger is duur, denkt consument

Utrecht, 15 oktober 2015 – De helft van de verkochte wasdrogers is niet energiezuinig. Veel consumenten laten nog zich leiden door de lagere verkoopprijs van drogers met label B en C. Maar goedkoop is vaak duurkoop, blijkt uit berekeningen van Milieu Centraal. De voorlichtingsorganisatie telt naast de aanschafkosten ook de energiekosten van een wasdroger door de jaren heen mee.

De goedkoopste wasdrogers hebben hoge energiekosten. Een duurdere wasdroger met A++ label verbruikt maar een derde van de stroom die een droger met label B nodig heeft. “Kijk niet alleen naar de prijs in de winkel, maar ook naar de energiekosten jaar in jaar uit. Als je alles optelt, heb je voor minder of ongeveer hetzelfde geld een zuinige wasdroger die het milieu veel minder belast”, zegt Mariken Stolk van Milieu Centraal. De aanschafkosten plus energiekosten over 12 jaar zijn van een B label wasdroger 1200 euro en van een A++ droger 1000 euro, bij een gemiddeld gebruik van twee à drie keer per week.

De was gaat niet altijd in de wasdroger
Eén op de drie Nederlandse huishoudens gebruikt altijd de waslijn, de meest milieuvriendelijke ‘droger’. Twee derde heeft een wasdroger. “Een zuinige wasdroger combineren met de waslijn is natuurlijk nog voordeliger en groener”, aldus Stolk. Mensen met een wasdroger doen dit al regelmatig. Van de 220 wasbeurten die een huishouden gemiddeld doet per jaar gaan er 90 op de lijn en 130 in de droger.

Lage energieverbruik van warmtepompdrogers is onbekend
Uit onderzoek van TNS NIPO in samenwerking met Milieu Centraal blijkt dat slechts negen procent van de Nederlanders een goed beeld heeft van hoe zuinig een A++ wasdroger met warmtepomp is. Ruim de helft onderschat de energiebesparing ten opzichte van een B-label, en bijna veertig procent heeft geen idee van de omvang van de besparing.

Campagne Energievreters pak ze aan!
Vandaag start Milieu Centraal samen met zeven winkelketens (aangesloten bij brancheorganisatie UNETO VNI) de campagne ‘Energievreters, pak ze aan!’ Mensen die van plan zijn een wasdroger te kopen, kunnen met een rekentool de aanschafkosten plus de energiekosten van een zuinige wasdroger vergelijken met die van een onzuinige. De campagne is onderdeel van het Energieakkoord, dat tot doel heeft energiebesparing en een duurzame energievoorziening te realiseren.

De campagne loopt van 15 oktober tot en met 15 november 2015. Wie in deze periode bij de zeven deelnemende winkelketens een zuinige warmtepompdroger koopt, maakt kans het aankoopbedrag terug te winnen. Kijk op www.energievreter.nl voor de rekentool.

Geplaatst in:

Het consumentenonderzoek is in juli 2015 uitgevoerd door onderzoeksbureau TNS NIPO onder 1.051 respondenten.

Voor meer informatie en opvragen van het onderzoeksverslag of een infographic:
Woordvoerder Mariken Stolk, tel. 06 - 811 662 14
e-mail: mariken.stolk@milieucentraal.nl

Voor meer informatie over de win-actie van bij UNETO-VNI aangesloten leden:
De deelnemende UNETO-VNI leden zijn: Media Markt, BCC, Scheer en Foppen, Expert, United Retail (ElectroWorld, Euronics, Witgoedspecialist), ElectronicPartner, Maxwell en Ben van Dijk
UNETO-VNI, woordvoerder Dick Reijman, tel. 079 - 3250753 / 06-22411660
e-mail: d.reijman@uneto-vni.nl

Milieu Centraal

plaats:
Utrecht
website:
http://www.milieucentraal.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234