Campagne Wereld Stotterdag: "Stotteren, blijf er over praten"

De Nederlandse Federatie Stotteren (NFS) organiseert op Internationale Wereldstotterdag (22 oktober 2015) een campagne over nazorg bij stotteren met als thema: 'Stotteren, blijf erover praten!'
Doel van de campagne is om het bewustzijn van het belang van nazorg bij stotteren te vergroten, zodat het stotteren niet steeds opnieuw een belemmering wordt in de communicatie.

Nazorg stotteren voorkomt terugval
Anja van der Vlist-Pluut, bestuurslid van de NSF: "Veel van de 170.000 personen die stotteren hebben in hun leven wel één of meerdere therapieën gevolgd. Het succes is sterk wisselend en hangt af van meerdere factoren. Terugval in oude stotterpatronen wordt regelmatig gerapporteerd. Blijvend aandacht besteden aan het onderhouden van het lichaamsbewustzijn, de emotionele weerbaarheid en/of de controle over het spreken helpt terugval te voorkomen. In de richtlijn 'stotteren bij kinderen adolescenten en volwassenen' is een aanbeveling opgenomen over nazorg.
De richtlijn is een leidraad voor de logopedist-stottertherapeut".

Meer voorlichting over nazorg
De NFS organiseert op wereldstotterdag bijeenkomsten in de stottercafés van de patiëntenvereniging Demosthenes en op een aantal speciaal voor deze dag ingerichte locaties. Deze stottercafés zijn in Alkmaar, Amsterdam, Goes, Groningen, Nijmegen, Rotterdam en Zwolle. Kijk voor de tijden en adressen op www.stotteren.nl.
Een aantal stottertherapeuten van de Nederlandse Vereniging voor Stottertherapie (NVST) heeft dit voorjaar een interactieve website gelanceerd voor lifetime zorg na stottertherapie, waarop je kunt participeren in een sociaal netwerk: Stotters.nl.

Over NFS
NFS is een samenwerkingsverband van de Nederlandse Stottervereniging Demosthenes en de Nederlandse Vereniging voor Stottertherapie (NVST). De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie ondersteunt de campagne op Wereldstotterdag.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.stotteren.nl
Ook kunt u contact opnemen met de Nederlandse Federatie Stotteren,
Tel: 030-2333336, email nfs@stotteren.nl of contactpersoon voor de media:
Anja van der Vlist: 06-42162475

Nederlandse Stottervereniging Demosthenes