ID&T en ADE presenteren derde editie van ADE Green

Woensdag 14 oktober staat in het teken van een groene dancebeweging

Bij de organisatie van festivals wordt steeds vaker aandacht aan duurzaamheid besteed. Maar we kunnen in Nederland nog veel leren van buitenlandse evenementen zoals het Shambala Festival dat voor 100% draait op schone energie. Het Amsterdam Dance Event (ADE) en ID&T organiseren daarom op 14 oktober de derde editie van ADE Green. Duurzame pioniers en organisatoren uit de dance scene komen hier bij elkaar en tekenen een groene toekomst.

Tijdens ADE Green speelt innovatie een belangrijke rol. Vijf startups presenteren hun ideeën om anders om te gaan met water, afval en energie. De ideeën komen voort uit een speciale startup competitie van het innovatieplatform voor de event- en muziekindustrie, Open-House. Het winnende idee ontvangt Euro5000 en toegang tot het vervolgprogramma van Open-House voor een vliegende start. In de jury zitten onder meer Patrick van der Pijl van Business Models Inc. en Jim Stolze (NL), de drijvende kracht achter TEDxAmsterdam en Start Up Fest.

Dance event op 100% schone energie
De organisatie Julie's Bicycle, die zich richt op het verduurzamen van de creatieve industrie, presenteert een programma over Energie. Chris Johnson (UK) van Shambala Festival modereert de panels waarin de toekomst van evenementen en festivals centraal staat. Hoe kunnen organisatoren het beste omgaan met energie? Tegen welke grenzen lopen ze daarbij aan? En wat zijn mogelijke oplossingen?

Een nieuw onderdeel op het programma van ADE Green is een panel over duurzame catering. Hieraan doen onder andere Mikkel Sander (Roskilde Festival, DK) en Joszi Smeets (Directeur Youth Food Movement, NL) mee.

Duidelijk signaal naar de klimaattop in Parijs
ADE Green kijkt niet alleen hoe evenementen zelf kunnen verduurzamen, maar tijdens het evenement wordt de blik ook naar buiten gericht. Hoe kan de rest van de wereld worden aangespoord tot klimaatactie? Begin december vindt in Parijs de conferentie van de Verenigde Naties (COP21) plaats waarin wereldleiders tot een nieuw klimaatverdrag moeten komen. De dance industrie heeft wereldwijd bereik en kan uitstekend passie en verbeelding losmaken. Daarom staat in het afsluitende panel van ADE Green de vraag centraal hoe de dance scene de aandacht kan vestigen op de klimaattop.

Locatie: De Brakke Grond Amsterdam (Nes 45)
Datum: woensdag 14 oktober 2015
Tijd: ADE Green start om 12:00 uur en eindigt om 18:00 uur

ONDER EMBARGO: tijdens ADE Green wordt een groen verdrag ondertekend. Dit staat om 13:00 uur gepland in de Rode zaal (zie 'Dutch Festivals Go Green').

Hopelijk tot ziens op woensdag 14 oktober.

Over ADE Green
ADE Green is een officiële sub-conferentie van Amsterdam Dance Event (ADE), gepresenteerd door ID&T en ADE in samenwerking met Julie's Bicycle, the Green Music Initiative, Go Group en Green Events Nederland. ADE Green is een middag gevuld met positieve voorbeelden, praktische oplossingen en debatten over het onderwerp duurzaamheid en sociaal bewustzijn. Voor meer informatie of kaartverkoop kijk op: www.amsterdam-dance-event.nl/ade-green/.

Voor meer informatie, interviewverzoeken en aanmelding kunt u contact opnemen met Nynke van den Broek. T: 06 17153061. M: nynke@blyde.nl

Download het volledige programma (hoge resolutie) via de volgende link: http://we.tl/09SbeX2jLx

ID&T