Hardlopers zij aan zij op de bres voor blinde en slechtziende jeugd

Blind Run levert Euro 19.472 op Het was een bijzonder gezicht in het Utrechtse

Máximapark: ruim honderd hardlopers zij aan zij over een speciaal parkoers om geld in te zamelen voor een veelbelovend project dat onderwijs aan blinde en slechtziende kinderen wil verbeteren. De duo's bestonden uit één ziende en één blinde of geblinddoekte loper.

Door de deelnemers werden op het parkoers in totaal meer dan 500 gesponsorde kilometers afgelegd, goed voor een bedrag van Euro 19.472. Onder de lopers waren ook dit jaar weer prominente gasten en ook blinde topsporters als Joleen Hakker en Leander Sachs liepen mee.

Carla Aalderink, directeur van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt die The Blind Run voor de tweede keer organiseert: "Een geweldige dag en een geweldig resultaat! We gaan het ingezamelde geld besteden aan een veelbelovend project. Met behulp van de 3D print-techniek worden interactieve modellen ontwikkeld die het onderwijs aan blinde en slechtziende kinderen moeten verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan voelsensoren die een gesproken uitleg geven of geluid laten horen als je er met je vinger overheen gaat. Zo bieden we de blinde en slechtziende kinderen in Nederland straks meer kans om gewoon mee te doen in de maatschappij, óók op school." Voor de deelnemers die - blind of geblinddoekt - het 1 kilometer lange parkoers moesten lopen, was het een bijzondere belevenis. Mo (49) uit Beringen (België) is zelf blind en was samen met zijn loopmaatje Roel (47) naar Utrecht gereisd om mee te doen aan The Blind Run. Mo: "Ik ben zelf marathonloper en vind het een unieke ervaring om aan The Blind Run mee te doen. Het is belangrijk om geld in te zamelen, maar net zo belangrijk om te laten zien dat blinde en slechtziende mensen ook topsportprestaties kunnen leveren".

EO-presentator en programmamaker Bert van Leeuwen, ambassadeur van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt, liep ook mee: "The Blind Run is een bijzondere fysieke ervaring. Het is niet alleen een ludieke manier van geld inzamelen, we laten ziende deelnemers ook ervaren hoe het is om te sporten met een visuele beperking. Ik hoop dat we volgend jaar nóg verder kunnen groeien met The Blind Run!" Einde persbericht

Contactpersonen: Bianca Koning, Christa Jacob
bianca@newinfluence.nl cjacobs@steunbartimeus.nl
mobiel: 06 30365022 mobiel: 06 43467969