Nederlanders springen slordig om met hun foto’s

Waardevolle foto's raken kwijt door gebrek aan organisatie en vele opslaglocaties

Amsterdam, 9 oktober 2015 - Maar liefst 80 procent van de Nederlanders maakt meerdere foto's per week. Bijna de helft van dit percentage schroeft dat aantal aanzienlijk op bij speciale gelegenheden. Nog geen 10 procent van de Nederlanders bewaart foto's echter op één veilige plek en de helft van de Nederlanders ordent zijn fotocollectie bovendien bijna nooit. Hierdoor raakt het merendeel regelmatig foto's voor altijd kwijt of heeft in elk geval moeite ze snel terug te vinden. Dit blijkt uit onderzoek naar het gebruik en de waarde van foto's, in opdracht van Google.

Belang van foto's
Foto's zijn voor Nederlanders verreweg de belangrijkste herinnering aan speciale momenten in het leven, veel meer dan andere personen of muziek. Met name een grote reis wordt gezien als iets belangrijks om op foto vast te leggen, gevolgd door de geboorte van een kind en een bruiloft. 85 procent van de Nederlanders hecht veel waarde aan zijn of haar foto's. Hierbij is een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Een derde van de vrouwen geeft aan echt niet zonder hun foto's te kunnen.

Delen van foto's
We vinden het belangrijk foto's te delen met anderen. Twee derde van de Nederlanders deelt foto's openlijk via sociale media als Facebook, Google+, Instagram en Whatsapp. Bij vrouwen is dit zelfs driekwart. Dit is voor hen de belangrijkste reden om foto's te bewerken. Mannen daarentegen bewerken foto's dubbel zo vaak als vrouwen om ze een artistiek tintje te geven. Het sleutelen aan de belichting en het veranderen van het contrast zijn voor 80 procent van de Nederlanders de favoriete manieren om foto's te bewerken.

Dankzij de digitale revolutie maken we nu meer foto's in een maand dan vroeger in een heel mensenleven.* Het resultaat is een enorme hoeveelheid foto's die overal verspreid worden opgeslagen. Uiteraard helpt het slim ordenen van foto's om herinneringen snel (of überhaupt) terug te vinden. Bijna de helft van de Nederlanders doet dit echter bijna nooit, terwijl ze weten dat het eigenlijk wel verstandig is om te doen. Van deze groep heeft 80 procent moeite foto's snel terug te vinden. Een op de tien respondenten vindt zijn of haar waardevolle foto's soms zelfs helemaal nooit meer terug omdat ze niet weten waar de foto's zijn gebleven.

Opslag van foto's
Zeker 90 procent van de Nederlanders geeft aan dat ze niet één centrale plek heeft waar ze foto's bewaart. Slechts één op de acht zorgt ervoor dat zijn of haar foto's in de cloud opgeslagen worden, waar ze er altijd toegang toe kunnen hebben. Bijna de helft van de ondervraagden zet ze op een opslagapparaat. Twee op de vijf laat de foto's op de telefoon staan en gokken erop dat ze terug te vinden zijn als dat nodig is.

Tim van de Rijdt, Marketing Manager Consumer Products bij Google: "Uit dit onderzoek blijkt wat veel mensen eigenlijk al wel vermoeden: we hebben met elkaar een enorm aantal foto's dat op talloze devices zoals telefoons, camera's, externe opslagapparaten en meer is opgeslagen. Hoe kan je nu orde aanbrengen in deze chaos? Google Foto's biedt mensen de tools die ze nodig hebben: één plek voor al hun foto's en video's. Daarnaast helpt Google Foto's hen bij het organiseren van foto's en maakt het ze doorzoekbaar. Foto's worden automatisch van al je devices geüpload en kunnen eenvoudig bewerkt en gedeeld worden. Het verliezen van een kostbare foto is niet alleen vervelend, het is vanaf nu ook niet meer nodig. Voor veel Nederlanders dus de ideale manier om te kunnen blijven nagenieten van de speciale momenten die ze hebben meegemaakt."

Meer info over Google Foto's vind je hier. Het onderzoek is uitgevoerd door DirectResearch onder meer dan duizend respondenten.

* Uitzending Zembla 'Verslaafd aan je telefoon', 23-9-2015.

------

Over Google Inc.
Google is een wereldleider in technologie en focust op het verbeteren van de manier waarop mensen in contact komen met informatie. Google's innovaties in zoeken en adverteren op internet hebben er toe geleid dat Google's website een essentieel onderdeel van het internet is en dat het merk behoort tot één van de meest bekende ter wereld.

Google is een handelsmerk van Google Inc. Alle andere bedrijfs- en productnamen kunnen handelsmerken zijn van bijbehorende bedrijven waarmee zij zijn verbonden. Raadpleeg voor meer informatie www.google.com

Google Nederland

plaats:
Amsterdam

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234