1000 ontwikkelingswerkers vieren 50 jaar ontwikkelingssamenwerking

Op 10 oktober komen in den Haag meer dan 1000 oud ontwikkelingswerkers bijeen ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van SNV. De ontwikkelingsorganisatie SNV is verrast door het grote aantal aanmeldingen en heeft veel belangstellenden moeten teleurstellen. De organisatie zond vanaf 1963 Nederlanders uit naar ontwikkelingslanden. 50 jaar later is SNV uitgegroeid tot een professionele ontwikkelingsorganisatie met nog maar 5% Nederlanders in het veld. De meeste mensen die zijn afgekomen op deze reünie werkten in de jaren 60 en 70 voor SNV. Zij werden nog als vrijwilliger uitgezonden door het toenmalige Stichting Nederlandse Vrijwilligers.

Dit is waarschijnlijk de enige en de laatste keer dat een dergelijke samenkomst mogelijk is. Niet alleen zend de organisatie nu vrijwel geen Nederlanders meer uit, maar ook zal er in de toekomst geen geld meer zijn voor dergelijke grootschalige activiteiten in Nederland. Op 1 januari gaat de subsidiekraan dicht voor SNV en veel andere hulporganisaties.

De oud-werknemers waren ontwikkelingswerkers in een tijd dat ontwikkelingswerk nog hoog in aanzien stond en het verre Afrika iets heel bijzonders. De eerste vrijwilligers gingen voor hun vertrek bij de toenmalige Koningin Juliana op de thee en ze werden uitgezwaaid door premier Luns. Na afloop werden ze in hun geboortedorp als halve helden ontvangen. De eerste groepen SNV'ers kijken dan ook met veel weemoed terug op hun eerste jaren bij SNV. Voor de meesten is hun tijd bij SNV zeer indrukwekkend en vormend geweest.

Het was avonturieren. Voortdurend het wiel uitvinden en werken in soms moeilijke en zeer eenvoudige omstandigheden. De voormalig vrijwilligers hebben verhalen over aanrijdingen, overvallen, maandenlange isolatie in kleine dorpen, en gebrek aan vers voedsel. Maar er was ook veel gezelligheid. In de weekenden kwamen de vrijwilligers bij elkaar en heel wat SNV'ers hebben een relatie en (pleeg)kinderen over gehouden aan hun jaren bij SNV. En er zijn mooie herinneringen aan de bezoeken van Prins Claus - die jarenlang voorzitter was van SNV.

Op zaterdag 10 oktober zullen duizend voormalig SNV'ers deze herinneringen weer met elkaar ophalen.

SNV is één van Nederlands grootste ontwikkelingsorganisaties. Momenteel werkt SNV in 38 landen met teams van vooral lokale adviseurs. SNV brengt overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties samen om met hen te werken aan verbetering van de kwaliteit van leven voor mensen die in moeilijke omstandigheden leven in Azië, Afrika en Latijns Amerika. SNV richt zich vooral op een eerlijke toegang tot basisvoorzieningen, zoals water en energie, en betere kansen op werk en inkomen.

SNV - Netherlands Development Organisation