Supermarktomzet september groeit licht

De omzet van Nederlandse supermarkten bedraagt in september 2015 2,53 miljard euro. Dit is een stijging van 0,8% ten opzichte van september 2014. De gemiddelde omzet per kassabon stijgt met 0,5% naar 21,40 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen stijgt deze maand met 0,3%.

De eerste drie kwartalen van 2015 bedraagt de Nederlandse supermarktomzet 25,11 miljard euro. Dit is een stijging van 1,0% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. De stijging is te verklaren door het toegenomen aantal supermarktbezoeken.

Tot nu toe laten alle maanden van 2015 een omzetgroei zien, met uitzondering van de maand juni. De belangrijkste oorzaak hiervan is het ontbreken van een EK of WK voetbal.

Joop Holla verwacht dat de totale Nederlandse supermarktomzet in 2015, op basis van 52 weken, uitkomt op 1%. "In 2016 verwachten we een omzetgroei van 1,5%. Deze omzetgroei zal deels worden veroorzaakt door 1% prijseffect. De promotiedruk zal licht dalen door het verdwijnen van C1000", aldus Joop Holla.

- Einde -

Geplaatst in:

Over de supermarktkengetallen
GfK publiceert wekelijks supermarktkengetallen. Hierin worden de meest recente ontwikkelingen in de supermarktomzet weergegeven.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Joop Holla (Research Director) van GfK, via Joop.Holla@gfk.com of 06-55323114.

GfK

Dongen