Kindcentra 2020 vraagt instemming Tweede Kamer

Kinderopvang en primair onderwijs zijn niet logisch georganiseerd in Nederland. Kinderen moeten recht krijgen op een aantal uur kinderopvang en bovendien moet het mogelijk worden gemaakt dat kinderopvang en onderwijs vanuit één organisatie worden aangeboden; het kindcentrum. De tijd is rijp voor verandering. Ook ouders vinden - zo blijkt uit onderzoek - dat kinderen moeten worden uitgedaagd om zich cognitief, creatief en sportief te ontwikkelen. Daarom vragen bestuurders uit de kinderopvang, het primair onderwijs en wethouders de politiek om kindcentra in Nederland mogelijk te maken.

De regiegroep Kindcentra 2020, bestaande uit bestuurders uit de kinderopvang, het primair onderwijs en wethouders, vindt dat er een toegangsrecht voor kinderopvang moet komen voor elk kind. Bovendien willen de bestuurders dat wettelijk geregeld wordt dat vanuit één organisatie kinderopvang én primair onderwijs aangeboden kunnen worden. Voorzitter van de regiegroep Gijs van Rozendaal: "De ontwikkeling van kindcentra wordt door veel partijen in Nederland gesteund. En ook ouders worden enthousiast zodra ze meer te weten komen over wat kinderopvang en onderwijs vanuit één organisatie kan betekenen voor hun kind en hen als ouders." Dat blijkt onder meer uit onderzoek dat onderzoeksbureau Oberon heeft uitgevoerd voor Kindcentra 2020. Van Rozendaal: "Ouders zijn door het onderzoek aan het denken gezet. Het merendeel is tevreden over de huidige opvang die ze voor hun kind(eren) hebben geregeld. Maar als er een kindcentrum in de buurt geopend zou worden, zou bijna de helft van de ouders daar gebruik van willen maken."

Optimaal ontwikkelen
De wijze waarop Nederland onderwijs en kinderopvang heeft ingericht is aan een heroverweging toe. Van Rozendaal: "Kinderen hebben recht op optimale ontwikkeling. Er is meer samenhang nodig in het aanbod en de mogelijkheid moet worden vergroot om gebruik te maken van kinderopvang. Daarom willen we dat integrale voorzieningen voor alle kinderen van nul tot en met twaalf jaar mogelijk worden. In zo'n kindcentrum wordt gewerkt volgens één visie; met doorlopende ontwikkelingslijnen, met dagarrangementen en de zorg is dichtbij. Kinderen worden zo in staat gesteld om hun talenten optimaal te ontwikkelen."

Kindcentra 2020 presenteert 9 oktober, onder leiding van dagvoorzitter Frénk van der Linden, de uitwerking van alle plannen, die in boekvorm worden aangeboden aan Mariëtte Hamer - voorzitter van de SER. "We laten zien hoe je inhoudelijk vorm kunt geven aan deze kindcentra, wat er nodig is aan wetgeving en hoe je toegangsrecht voor elk kind realiseert. Voor de politiek is het natuurlijk spannend te horen wat de vereiste investeringen én opbrengsten zijn en dat hebben we ook uitgezocht", zo meldt Van Rozendaal. Kindcentra 2020 spoort de politiek aan het initiatief op te pakken. Tweede Kamerleden van SP, VVD, PvdA, Groen Links, CDA en D66 reageren tijdens het symposium op de plannen. Willem Adema, onderzoeker bij de OECD in Parijs, plaatst de investeringen in jonge kinderen in Nederland in internationaal perspectief.

Het symposium vindt plaats op 9 oktober van 9.15 tot 13.00 uur bij het New Babylon Meeting Center | 2e etage, Anna van Buerenplein 29, Den Haag.
Meer weten over het initiatief, de sprekers en het programma? Kijk op www.kindcentra2020.nl of neem contact op met Onno Hoorn: 06 27 35 93 99.

Kindcentra 2020