Bromfietsverkoop kent een forse plus

Uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie blijkt dat de verkoop van bromfietsen in Nederland pluste in de eerste drie kwartalen met 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot een totaal van 13.952.

De top-drie van populairste brommermerken bestaat uit: Piaggio/Vespa bovenaan (3.037 stuks; 22 procent), gevolgd door Kymco (2.758; 20 procent) en SYM (2.091; 15 procent).

Snorfietsen en Speed E-bikes
In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn 39.998 nieuwe snorfietsen geregistreerd. Dat is weliswaar een stijging van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014, maar het totaal bevat inmiddels 2.818 registraties van snelle elektrische fietsen.

De zogenaamde 'speed pedelecs' of ' speed e-bikes' kunnen in combinatie met trapkracht een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur behalen. Deze fietsen worden momenteel bij aflevering voorzien van een blauw kentekenplaatje en formeel geregistreerd als snorfiets. Dit jaar neemt de populariteit een grote vlucht en worden de snelle e-bikes voor het eerst uit de snorfietsdata gefilterd. Het Nederlandse merk Sparta is koploper in dit segment met 1.296 verkochte speed pedelecs en 46 procent marktaandeel, gevolgd door Riese und Müller (723 stuks; 26 procent) en Stromer (355 exemplaren; 13 procent).

Onder de 'traditionele' snorfietsen was Piaggio/Vespa het bestverkochte merk tot en met september, met 10.371 stuks en een marktaandeel van 26 procent. SYM en Kymco zijn de nummers twee en drie met respectievelijk 4.545 (11 procent) en 3.374 (8 procent) nieuwe snorfietsen.

Einde bericht

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging:Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093
BOVAG: Tom Huyskens, mobiel 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie:Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

Amsterdam, 8 oktober 2015

RAI Vereniging/BOVAG