8,2 miljoen euro opgehaald door de crowd voor de creatieve sector

Via voordekunst.nl, hét Nederlandse platform voor crowdfunding in de creatieve sector, is sinds de oprichting op 4 november 2010 meer dan 8,2 miljoen euro opgehaald voor kunstprojecten. Ruim 83.000 donateurs droegen bij en maakten gezamenlijk bijna 1.500 kunstprojecten financieel mogelijk. Het slagingspercentage van projecten op voordekunst.nl ligt boven de 80%.

Begeleiding op maat
Volgens Roy Cremers, oprichter en directeur van voordekunst, heeft dit hoge
slagingspercentage te maken met de extra diensten die voordekunst levert. 'Voordekunst is meer dan een doorgeefluik voor geld. We proberen iedere kunstenaar, designer of organisatie die een project bij ons aanmeldt te voorzien van persoonlijk advies. Daarnaast geven we maandelijks workshops en presentaties en hebben we een intensiever adviestraject voor grootschalige projecten. Met onze partner ABN AMRO starten we later dit jaar een coachingstraject voor individuele makers'.

Matchfunding
Een aantal partners van voordekunst, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, VSBfonds,
Fonds 1818, Stichting DOEN en Provincie Limburg dragen actief bij aan projecten die online staan. Zij doen een eerste inleg van zo'n 25 - 30% van het doelbedrag, op voorwaarde dat het restant via het publiek, de crowd, bijeengebracht wordt. Deze vorm van financiering, ook wel matchfunding genoemd, werkt zeer goed. Makers voelen zich extra gesteund, bij potentiële donateurs wekt het vertrouwen en de financier kan zijn bijdrage op deze manier eenvoudiger legitimeren. Ook dit draagt bij aan het succes van voordekunst.

Hoewel crowdfunding op de totale cultuurbegroting nog een kleine rol speelt, is het fenomeen niet meer weg te denken. 'Wanneer je zoekt naar maatschappelijk draagvlak voor je project, dan is crowdfunding de meest laagdrempelige manier om dit te doen', aldus Cremers. Bij voordekunst ligt de focus de komende jaren op het verhogen van kwaliteit. 'We zullen in 2016 vanuit voordekunst zelf een aantal projecten van talentvolle makers aanjagen. Dit doen we met name om meer terugkerende donateurs aan ons te binden. Daar ligt onze grootste uitdaging: het nog leuker maken om via voordekunst bij te dragen aan mooie, bijzondere projecten van ambitieuze makers en instellingen en hiermee de impact van ons platform voor de samenleving te vergroten.'

Geplaatst in:

Voor meer informatie over voordekunst, neem contact op met Martijn Deijkers, medewerker communicatie (martijn@voordekunst.nl / 06-11031310 / 020-2337019) of Roy Cremers, directeur (roy@voordekunst.nl / 06-14160143 / 020-2337019).

Stichting Voordekunst

plaats:
Nederland
website:
https://www.voordekunst.nl/

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234