Psyon organiseert symposium over de nieuwe DSM-5

Op vrijdag 9 oktober biedt Pyson in samenwerking met NSPOH de mogelijkheid om kennis te nemen van het nieuwe diagnostische systeem DSM-5. Bij inzetbaarheidsvraagstukken waarbij psychiatrische diagnostiek van belang is, gaat de nieuwste versie van de DSM een belangrijke rol spelen.

Psyon deelt haar kennis
Uiteraard wordt dit thema door Psyon van verschillende kanten belicht. In drie plenaire lezingen en drie parallelle workshops worden deelnemers helemaal bijgepraat over de inhoud en betekenis van dit internationale diagnostische systeem.

Psyon nodigt u uit voor deelname
Er is veel over te doen, de nieuwe DSM-5. Naar verwachting wordt het diagnostische systeem per 2016 ingevoerd. Veel professionals krijgen er mee te maken. Verzekeraars verwachten codes voordat er sprake is van enige vergoeding. Maar wat is er nou precies veranderd? En is het altijd zinvol? Psyon organiseert in samenwerking met NSPOH op 9 oktober een symposium over deze thematiek. In één dag bent u weer helemaal bij. U wordt daartoe door Psyon van harte uitgenodigd.

Praktische informatie
Het seminar wordt door Psyon gehouden in Utrecht en biedt deelname voor 80 personen. De kosten bedragen Euro 225. De module is voor 5 uur geaccrediteerd voor (her)registratie in het kader van AbSg (categorie Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde). Inschrijvingen vinden online plaats via de website van het NSPOH. Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met Psyon via de website www.psyon.nl.

Sprekers op symposium
De plenaire lezingen worden verzorgd door Dr. S. Henselmans (Psyon), Drs. A. Ruissen en Prof. Dr. R. Van den Bosch (Psyon). De lezing van Dr. S. Henselmans gaat in op de veranderingen ten opzichte van de DSM-4. In vogelvlucht worden de verschillen tussen de DSM-4 en DSM-5 besproken.

Drs. A. Ruissen gaat in op het scheiden van diagnostiek en classificatie in de psychiatrie en hoe de DSM-5 zinvol ingezet kan worden. Vaak stelt een arts eerst een diagnose, gevolgd door een classificatie. In de psychiatrie zijn die twee meer verweven. In deze voordracht wordt ingegaan op de verschillende haken en ogen die dat oplevert voor het diagnostisch proces en de praktijk.

In de derde plenaire lezing gaat Prof. Dr. R. Van den Bosch in op modieuze diagnoses en andere relativeringen. Het debat over de psychiatrische diagnostiek blijft actueel. Dit hoort bij het vakgebied omdat het ziektebegrip zo discutabel is. De samenleving doet mee. Een diagnose heeft daardoor vele betekenissen, is soms aantrekkelijk en kan zelfs modieus worden.

Geplaatst in:

Psyon