Aanval Kunduz: AzG dringt aan op onafhankelijk onderzoek door IHFFC

Artsen zonder Grenzen dringt aan op een onafhankelijk onderzoek naar de dodelijke luchtaanval in Kunduz door de Internationale Humanitaire Fact-Finding Commissie (IHFFC). Het bestaan van deze commissie is vastgelegd in de protocollen van de Geneefse Conventies.

'De Amerikaanse aanval op ons ziekenhuis in Kunduz zorgde voor het grootste verlies van mensen door een luchtaanval in de geschiedenis van onze organisatie,' zegt Dr. Joanne Liu, internationaal voorzitter van Artsen zonder Grenzen. 'Tienduizenden mensen in Kunduz kunnen bovendien niet meer rekenen op medische zorg op het moment dat dit het hardst nodig is. Vandaag zeggen we: genoeg. Zelfs oorlog heeft regels.'

De Internationale Humanitaire Fact-Finding Commissie (IHFFC) is het enige permanente orgaan dat specifiek is opgezet om schendingen van internationaal humanitair recht te onderzoeken. Hoewel het bestaan van de commissie in 1991 is vastgesteld, is de commissie nooit gebruikt. Het activeren van de commissie voor een onderzoek vereist de steun van één van de 76 ondertekenende lidstaten.

'Dit was niet alleen een aanval op ons ziekenhuis - het was een aanval op de Geneefse Conventies,' stelt Liu. 'Dit kan niet getolereerd worden. De conventies bepalen de regels van oorlog en zijn opgesteld om burgers in conflictgebieden te beschermen - ook patiënten, medisch personeel en ziekenhuizen. De conventies brengen enige menselijkheid in een onmenselijke situatie.'

'We vragen landen die de Geneefse Conventies hebben ondertekend om de commissie te activeren, om de waarheid boven tafel te krijgen en de beschermde status van ziekenhuizen in conflictgebieden te bevestigen.'

Lees de hele verklaring van internationaal voorzitter Dr. Joanne Liu in de attachment.
Meer informatie over de IHFFC: www.ihffc.org.

Voor meer informatie: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen, Rolinda Montsma: telefoon 020 520 8958 of 06 5050 5305, buiten kantooruren: 06 543 94 727, rolinda.montsma@amsterdam.msf.org. www.artsenzondergrenzen.nl

Artsen zonder Grenzen