Het drankblikje bestaat 80 jaar

Amsterdam, 6 oktober 2015. Het drankblikje bestaat 80 jaar! De eerste blikjes werden in 1935, na de Amerikaanse drooglegging, verkocht door bierbrouwer Krueger. Je had er toen in ieder geval behoorlijke spieren voor nodig: het was zeven keer zwaarder dan het huidige blikje en er werd een vlijmscherpe priem bijgeleverd om het te kunnen openen. Pas in de jaren '60 kwam daar verandering in: een Fransman bedacht het bekende lipje. Inmiddels is het drankblikje populairder dan ooit. Vorig jaar was een recordjaar en rolden er in Europa meer dan 63 miljard blikjes van de band.

84 blikjes per persoon per jaar
In Europa drinken we gemiddeld 84 blikjes per jaar. Er is nauwelijks een drankje te vinden die niet beschikbaar is in een blikverpakking. Naast bier en softdrinks is er een ruime keuze uit mineraalwaters, vitaminedrankjes, ijstheevariaties, mixdrankjes en zelfs wijn in blik. Alleen al in Europa werden in 2014 63 miljard blikjes geproduceerd, met een groei van 4% een recordproductie. Carine Lemmens, voorzitter van de BCME, de vereniging van blikfabrikanten: "Energiedrankjes blijven populair en die zitten bijna allemaal in blik. Ook groeit de markt voor de zogenaamde functionele drankjes met mineralen en nutriënten, die in blik goed beschermd zijn tegen licht. Verder zijn er steeds meer verschillende formaten, waaronder de nieuwe, slanke, smallere blikjes. Maar natuurlijk is een blikje ook gewoon handig om mee te nemen, onderweg in de auto of naar het strand. Zo heb je voor iedere gelegenheid de juiste hoeveelheid."

93% blikrecycling
Een keuze voor blik is een groene keuze. Ieder blikje is namelijk 100% recyclebaar. Van al het ingezamelde materiaal wordt nieuw metaal gemaakt. Dat kan weer een nieuw blikje zijn, maar ook een fiets, een auto of een mobiele telefoon. Dit proces gaat eindeloos door, waarbij het metaal zijn waardevolle eigenschappen behoudt. Dit betekent een efficiënt en zuinig gebruik van grondstoffen.
Bovendien bespaart recycling 95% van de energie bij de productie van nieuwe blikjes. Kortom: hoe meer metaal gerecycled wordt, hoe minder CO₂ het uitstoot. In Nederland worden inmiddels 93% van alle blikjes gerecycled.

Innovatie
Het blikje is in 80 jaar ruim 7 keer lichter geworden, van 100 gram in 1935 naar 13 gram voor een 33cl blikje vandaag de dag. Ook zijn de druktechnieken verbeterd. Logo's en designs kunnen bijvoorbeeld met thermo- of UV-inkt geprint worden op het blikje, waardoor de kleur van de inkt kan
veranderen. Debossing en shaping maken het mogelijk reliëf en diepte in het blikje te creëren. Bredere openingen en hersluitbare doppen zorgen bovendien voor extra gebruiksgemak.

Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design en Management: "Grote verandering was de overgang van een driedelig naar een tweedelig blik in de jaren '60. En natuurlijk de komst van de stay-on tab, zodat het lipje aan het blik vast blijft zitten. Feitelijk innoveren metalen verpakkingen continu. Zo worden wanddiktes dunner, coatings worden verbeterd en materiaalsamenstelling wordt aangepast aan vormmogelijkheden. Ook is er veel mogelijk op designgebied, van mat tot hoogglans, met reliëf, kleur en vorm; dit biedt veel kansen."

360 graden communicatie
Verpakkingen spelen een steeds prominentere rol. Een verpakking moet aansprekend, vernieuwend en spannend zijn, zodat het merk opvalt en uit het schap springt. Blik biedt de mogelijkheid om 360 graden te communiceren. Zelfs het deksel kan bedrukt worden. Grote sportevenementen, zoals een WK of de Olympische Spelen, bieden merken alle mogelijkheden voor promoties op blik. Maar ook limited editions en gepersonaliseerde campagnes inspireren ontwerpers tot opvallende designs.

De laatste jaren groeit de markt voor ambachtelijk gebrouwen bier. Veel van deze brouwerijen onderscheiden zich met speciale smaken en regionale ingrediënten. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn ambachtelijke bieren in blik aan een enorme opmars bezig. Europa volgt.
Met name in Engeland en Denemarken brengen steeds meer brouwerijen blikjes op de markt met in het oog springende ontwerpen.

BCME (Beverage Can Makers Europe) is een organisatie zonder winstoogmerk, met het doel om drankblikken in Europa te promoten en (markt)informatie te leveren. Leden van BCME zijn de grote Europese blikfabrikanten Ball, Crown en Rexam. Website: www.canmakersbenelux.com

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met: Heleen Jansen, tel 020 - 6768666, email heleen.jansen@cohnwolfe.nl.

BCME

plaats:
Amsterdam

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234