Campagne Orgaandonatie focust op persoonlijke verhalen

Vandaag start de campagne Orgaandonatie 'Donor worden. Waar wacht je nog op.' met een nieuwe website www.wordookdonor.nl. Hoewel er alleen al in 2014 zo'n 137.000 donorregistraties waren, zijn er nog steeds meer orgaan- en weefseldonoren nodig. In de campagne, voorheen Nederland zegt Ja, staan meer dan ooit de ervaringsverhalen van mensen met een donororgaan centraal. Mensen zoals jij en ik, die zich jaren geleden registreerden als orgaandonor om een ander te helpen. Want zo ziek worden dat je om te overleven een donororgaan nodig hebt, dat overkomt toch alleen een ander? Dat dachten zij dus ook.

Zoveel mogelijk donorregistraties, dat blijft het hoofddoel van de campagne. De tv- en radiocommercials van dit jaar brengen persoonlijke verhalen dusdanig in beeld dat inleven heel gemakkelijk wordt. Het gaat om een bijzonder twaalftal ontvangers van een donor- en weefselorgaan, die zich ooit registreerden met het idee na hun overlijden zelf donor te worden. Arie Blommers (55) is één van hen: "Toen ik me in 1999 als donor registreerde, had ik nooit kunnen vermoeden dat ik 15 jaar later zelf donorlongen zou hebben. Ik wilde al donor zijn, maar werd ontvanger."

Wordookdonor.nl
Alle campagne-uitingen verwijzen naar de nieuwe URL www.wordookdonor.nl en zijn voorzien van de slogan 'Donor worden. Waar wacht je nog op.' De persoonlijke verhalen onderstrepen het feit dat niets in het leven zeker is en dat het iedereen kan overkomen. In de woorden van Popke Punter (51), ontvanger van een donorlever: "Ik wil iedereen oproepen om ook orgaandonor te worden, voor de mensen op de wachtlijst en misschien wel voor jezelf. Je weet tenslotte nooit hoe het leven loopt, daar ben ik toch wel het bewijs van. Dus, waar wacht je nog op?"

De initiatiefnemers achter de drie weken durende campagne 'Donor worden, waar wacht je nog op',- een samenwerking van diverse gezondheidsfondsen, de Nederlandse Transplantatie Stichting en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, hopen zoveel mogelijk niet-geregistreerde Nederlanders bewust te maken van het belang van registreren en dit ook daadwerkelijk te doen. Onderdeel van deze campagne is de Donorweek; deze vindt plaats van 12 t/m 18 oktober.

Rafke Severens
Woordvoerder campagne 'Donor worden. Waar wacht je nog op.', landelijke media
info@transplantatiestichting.nl

Jeantine Reiger