Bockbierseizoen van start met ruim 125 bockbieren!

Den Haag, maandag 5 oktober 2015 - Vandaag, op de eerste maandag van oktober, start traditiegetrouw het bockbierseizoen in Nederland. De brouwers in Nederland brouwden dit jaar ruim 125 herfstbockbieren, een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar toen er ruim 90 bockbieren zijn gebrouwen. Bockbier is de trots van de Nederlandse brouwer; het wordt één keer per jaar gebrouwen en is in een beperkte hoeveelheid beschikbaar. Met zijn veelzijdige smaak is bockbier ook de perfecte biersoort voor fijnproevers om bij en door typische najaarsrecepten te gebruiken.

De metamorfose die zich tijdens dit jaargetijde in de natuur voltrekt, is ook goed in de keuken terug te zien. Met zijn stoof- en stamppotten, wild en najaarsgroente wordt de herfst niet voor niks op gastronomisch gebied als een van de mooiste jaargetijden ervaren. Na de warme zomermaanden buiten, zoeken we binnen weer de warmte en gezelligheid op om eindeloos te tafelen met vrienden, genietend van culinaire herfstrecepten.
Cees-Jan Adema, Directeur Nederlandse Brouwers: 'Met ruim 125 nieuwe herfstbockbieren dit najaar, heeft de consument veel keuze. Bockbier is een prachtig seizoensbier dat zich bij uitstek leent om te combineren bij mooie gerechten. Consumenten kunnen in november deze bockbier & spijs combinaties ook gaan proeven bij restaurants door heel Nederland. Via de IENS website worden deze bockbiermenu's aangeboden. Een unieke mogelijkheid om het zelf te ervaren!'

Seizoen en moment van belang bij keuze biersoort
De meerderheid van de bierdrinkers (64 procent) drinkt wel eens bier bij het avondeten blijkt uit het het Nationaal Bieronderzoek*. Bijna vier op de vijf (78 procent) drinkt wel eens een speciaalbier, zoals bockbier. Mensen maken steeds bewustere keuzes op het gebied van eten en drinken en de keuze voor een type speciaalbier hangt dan ook af van het seizoen (36 procent) en het moment (33 procent). De belangrijkste rol bij de keuze voor een speciaalbier is de smaak (69 procent). Vrouwen laten zich in de keuze voor een speciaalbier met name leiden door de smaak (69 procent), maar de keuze wordt ook vaak afgestemd op het seizoen (39 procent).

Meer weten over (bock)bier? Ga naar love-beer.nl en doe inspiratie op voor de lekkerste recepten met bockbier!

Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van negen in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria N.V., Budelse Brouwerij B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Texelse Bierbrouwerij. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland.

Het Nationaal Bieronderzoek: Het elfde Nationaal Bieronderzoek, de nationale monitor naar de perceptie van bier onder bierdrinkers in Nederland, is online uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel onder 1087 Nederlanders tussen de 18 en 65 die minimaal één keer per maand bier drinken.

Love Beer campagne: Met de Love Beer campagne richten grote en kleine brouwers zich voor het eerst in de geschiedenis op vrouwen. Met deze campagne willen ze vrouwen aanmoedigen zich niet te laten belemmeren door wat al dan niet gepast zou zijn, maar vooral hun eigen smaak te volgen. Recent onderzoek naar de perceptie van bier, uitgevoerd in opdracht van de Brouwers van Nederland, toont aan dat sociale conventies en mythes Nederlandse vrouwen er ten onrechte van

Via deze link kunt u meer beeldmateriaal downloaden: https://edelmanftp.box.com/LoveBeer

Voor vragen en/of meer informatie, kunt u contact opnemen met:

Nederlandse Brouwers
Floor van Aerde