Succesvol 232e jaarcongres thema 'het geweten van het eten'

Succesvol en drukbezocht jaarcongres van De Maatschappij heeft mensen bewust gemaakt van het belang van gezond voedsel en de dilemma's rond de productie van gezond en voldoende voedsel. Daarnaast was het een inspirerende blik in de Agro- en Foodsector. Duidelijk werd wat deze sector al doet aan duurzame voedselproductie en hoe het onderwijs en de overheid daaraan bijdragen. Het 232e jaarcongres kende een hoge opkomst van leden, introducees en deelnemende organisaties uit de Food en Agro sector.

Sprekers waren: Roelof Joosten (Friesland Campina), Albert Jan Maat (LTO Nederland) en Pierre Berntsen (ABN AMRO)

Roelof Joosten "We moeten het beroep van boer aantrekkelijker maken zodat er voldoende boeren zijn om voedsel te verbouwen voor de groeiende wereldbevolking. Zij staan aan het begin van de voedselketen en zonder hen is er geen eten."

Pierre Berntsen "de Nederlandse agrarische sector is goed voor 9% van het BNP en verantwoordelijk voor 60% van ons handelsoverschot. Er is veel geïnvesteerd in efficiëntie en vakmanschap maar de sector verkoopt zichzelf te weinig."

,,Voldoende gezond voedsel voor de wereldbevolking wordt een steeds actueler thema", licht Wija Koers het thema van het congres toe. Zij is als voorzitter van het departement Drenthe de initiatiefnemer van dit congres en bedacht ook het thema. ,,De wereldbevolking groeit en tegelijkertijd krimpt wereldwijd de agrarische sector. Door schaarste aan ruimte zijn steeds intensievere methoden nodig om voedsel te verbouwen, terwijl burgers juist vragen om gezond en duurzaam geproduceerd voedsel dat ook nog in hun eigen omgeving geproduceerd wordt. Het congres vond plaats op 1 oktober in het Gevangenismuseum van Veenhuizen. Rondom het congres vond een innovatief Agro Event plaats, verzorgd door boeren uit Noord Nederland. Sectoren als akkerbouw, pluimvee, varkenshouderij en melkveehouderij lieten allerlei innovaties en duurzaamheidsprojecten zien.

Tijdens het congres zijn de eerste stappen gezet naar het realiseren van een fantastisch FoodXperience Center. Een centrum dat de samenwerking tussen de verschillende kennisinstituten stimuleert. Waarin alle partijen die ook maar iets doen aan innovaties en kennisoverdracht op het gebied van voedselproductie bij elkaar komen. De Maatschappij, de provincie Drenthe en aanwezigen hebben de handen ineen geslagen om het Foodxperience Center in Drenthe te laten ontstaan.

De Maatschappij is hét onafhankelijke netwerk voor ondernemende mensen uit overheid, bedrijven en kennisinstellingen. We gaan open en onbevangen met elkaar in gesprek en inspireren elkaar om verder te denken dan ons eigen vakgebied en eigenbelang. Onze vereniging bestaat al bijna 240 jaar en heeft ruim 2500 leden in 26 lokale departementen; van Drenthe tot Zeeland. We zijn er trots op dat Koning Willem Alexander onze beschermheer is.

Geplaatst in:

Voor meer informatie: Wija Koers, departement Drenthe van De Maatschappij : 06-51 20 26 71
Bijlage: afbeeldingen - rechtenvrij te gebruiken

De Maatschappij

Veenhuizen