JCI NEDERLAND IN DEBAT MET EUROPARLEMENTARIERS EN ONDERNEMERS

Vier leden van JCI Nederland hebben deze week in het Europees Parlement debat gevoerd met ondernemers en Europarlementariërs rondom de vluchtelingencrisis in Europa en de aanhoudende jeugdwerkloosheid op het continent.
In het kader van de JCI EU Know How Transfer (EU KHT) die elk jaar gehouden wordt in het Europees Parlement in Brussel komen jonge, actieve burgers uit heel Europa bij elkaar en gaan in debat met politici, ondernemers en het maatschappelijk middenveld en worden betrokken in de de dagelijkse gesprekken tot beleidsvorming. 18 verschillende landen waren dit jaar vertegenwoordigd vanuit Europa tijdens de EU KHT.

Tijdens het hoofddebat spraken JCI'ers over de problematiek, uitdagingen en oplossingen om concrete actie te ondernemen op thema's als ondernemerschap, jeugdwerkloosheid en de vluchtelingencrisis.
"Dit debat en navolgende dagen vormen een unieke kans om samen met de beleidsbepalers in Europa en jonge, ondernemers te spreken over de grote, maatschappelijke problemen en ook over de nieuwe kansen die dit bied", aldus Susan Wanders, lid van JCI Nederland.

Onder andere de Italiaanse Sociaal-Democraat Brando Benifei, Maltese Roberta Metsola en Nederlanders Jeroen Lenaers, Cora van Nieuwenhuizen, Jan Huitema, Hans van Baalen spraken met de Nederlandse delegatie. "Een netwerk als JCI is cruciaal in de aanpak van jeugdwerkoosheid in Europa, naast dat het geweldig is om deze scherpe gesprekken te voeren met betrokken burgers" aldus Benifei. Die zich ook zorgen maakt over het banenverlies voor jongeren door de toenemende digitalisering van werk. Europarlementarier Metsola: "Ik geloof nog steeds 100% in Europa, maar dat er actie nodig is lijkt me duidelijk".

Dimitris Tsingos; serie-ondernemer en voorzitter van de Young Entrepeneurs Society nam deel aan de gesprekken en noemde Europa "apatisch en falend" als het gaat om de vluchtenlingencrisis en jeugdwerkloosheid op het continent. "We moeten een meer ondernemende houding gaan aannemen, zeker jonge mensen, anders redden we het gewoon niet".
Dat JCI een belangrijke bijdrage kan en wil leveren in het oplossen van deze vraagstukken binnen Europa werd deze dagen zichtbaar. Ook voor de politiek.

Over JCI
JCI Nederland is een vereniging van jonge actieve en ambitieuze mensen tussen de 25 en 40 jaar uit verschillende beroepsgroepen en functies, zelfstandig ondernemer of in loondienst, uit het bedrijfsleven of werkzaam in de non proftitsector. JCI is een internationale organisatie met circa 170.000 leden in ongeveer 116 landen. JCI bestaat in 2015 100 jaar. Over heel Nederland verspreid zijn er circa 100 kamers met ongeveer 2500 leden. De organisatie is niet politiek of religieus gebonden. JCI heeft als non-gouvernementele organisatie de hoogste adviesstatus bij de Verenigde Naties.

De visie van JCI is: "To be the leading global network of young active citizens". De missie van JCI is: "To provide development opportunities that empower young people to create positive change"

Neem voor meer informatie contact op met Jeroen van der Ha 06 12 96 27 64

JCI Nederland