Autoverkopen stijgen 6 procent in eerste drie kwartalen 2015

In de eerste negen maanden van 2015 zijn er in ons land in totaal 301.338 nieuwe personenauto's op kenteken gezet, een stijging van 6,1 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2014 toen er 284.056 kentekens werden geregistreerd. Dat blijkt vandaag uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

In de maand september zijn er 35.277 nieuwe personenauto's geregistreerd, dat is 18,4 procent meer dan in de vergelijkbare periode in 2014 toen er 29.807 nieuwe personenauto's werden geregistreerd.

Best verkochte merken derde kwartaal 2015
De vijf best verkochte merken in de eerste negen maanden van 2015 zijn: 1. Volkswagen (37.107 stuks/ 12,3% marktaandeel), 2. Renault (25.987 / 8,6%), 3. Peugeot (25.371 / 8,4%), 4. Opel (19.027 / 6,3%) en 5. Ford (18.330 / 6,1%)

Best verkochte modellen derde kwartaal 2015
De vijf best verkochte modellen in de eerste negen maanden van 2015 zijn: 1. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (13.414 / 4,5% marktaandeel), 2. Renault Clio (12.894 / 4,3%), 3. Peugeot 308 (10.288 / 3,4%), 4. Volkswagen Polo (9.083 / 3,0%) en 5. Volkswagen UP! (7.558 / 2,5%)

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de Vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093
BOVAG: Paul de Waal, mobiel 06-5138 3309
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie:
Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

Amsterdam, 1 oktober 2015