OVAL lanceert toolkit voor arbo- en verzuimbeleid

In het kader van haar kwaliteitsprogramma heeft OVAL een handige toolkit ontwikkeld die werkgevers helpt bij het inrichten van het arbo- en verzuimbeleid. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om zelf de regie over hun bedrijfsgezondheidszorg te voeren. En niet zonder reden. Voorzitter Kick van der Pol: "de toolkit geeft een mooi overzicht van de verantwoordelijkheden en mogelijkheden. Alle spelregels zijn erin opgenomen en worden vertaald naar de praktijk van alledag".

Arbeidsomstandigheden, verzuim, preventie en duurzame inzetbaarheid zijn belangrijke thema's binnen organisaties. De aanpak is zeer divers. Niet zo vreemd, want ieder bedrijf is anders. Het HR-beleid, specifieke veiligheidsrisico's, maar ook de beschikbare kennis en personele capaciteit spelen een rol. Van der Pol: "Iedere werkgever is zelf verantwoordelijk voor het beleid binnen zijn bedrijf en wil zelf de regie hierover voeren. Maar het gaat wel om complexe materie. Gelukkig kan daar waar nodig deskundige ondersteuning voor worden ingehuurd".

In de leidraad zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de maatwerkregeling en de vangnetregeling opgenomen. Ook wordt aandacht besteed aan 'eigen regie', de rol van de OR en aan mogelijke valkuilen. De wet- en regelgeving wordt op een toegankelijke manier uitgelegd en samengevat in een checklist. De toolkit is een belangrijke check voor iedere werkgever, HR-afdeling en OR voor inrichting of herijking van het arbo- en verzuimbeleid.

OVAL bundelt de krachten van dienstverleners die actief zijn op het terrein van werk, loopbaan en vitaliteit. Zij leveren een bijdrage aan de duurzame inzetbaarheid van mensen. En ze werken voor werkgevers, verzekeraars, werknemers, UWV, gemeenten en individuele werkzoekenden. OVAL-leden voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Ze worden hier regelmatig op getoetst.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Petra van de Goorbergh, directeur OVAL, via 06-51111415 of via info@oval.nl.

OVAL

Tilburg