Plan Nederland wint De Transparant Prijs 2015

Herman Wijffels: 'ruimhartig opvangen vluchtelingen is logische reactie'

Den Haag, 30 september 2015 - Plan Nederland is uitgeroepen tot het goede doel dat zijn publiek het beste informeert over maatschappelijke resultaten. De Transparant Prijs werd vanmiddag in de Haagse Nieuwe Kerk uitgereikt door juryvoorzitter Herman Wijffels. Plan Nederland, een stichting die streeft naar blijvende verbeteringen in het leven van kansarme kinderen, eindigde voor Red een Kind en Stichting Opkikker en ontvangt 50.000 euro.

Mama Alice, een stichting die zich inzet voor Peruaanse straatkinderen, kreeg de prijs (15.000 euro) in de categorie kleine fondsenwervende instellingen. In de categorie social enterprises ging de prijs (10.000 euro) naar FairMail, een sociale onderneming die fair trade wens- en ansichtkaarten produceert. De prijs (25.000 euro) voor meest impactvolle boegbeeldproject ging naar Terre des Hommes voor 'Sweetie', een programma dat met behulp van een fictief personage plegers van webcamseks met kinderen ontmaskert.

De Transparant Prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door De Nationale Postcode Loterij. De loterij is opgericht om goede doelen te steunen die werken aan een betere wereld. In lijn met deze missie stelt zij het prijzengeld ter beschikking. Dit jaar dongen voor het eerst ook social enterprises en boegbeeldprojecten van goede doelen mee naar de prijs. Door goede doelen en sociale ondernemingen te stimuleren transparanter verslag te doen van hun activiteiten en impact, vinden zij beter aansluiting bij publiek, donateurs en investeerders.

'Aansluiten bij initiatieven van burgers'
Tijdens de uitreiking stond Herman Wijffels stil bij 'maatschappelijke impact, het thema van dit jaar. 'Veel goede doelen positioneren zich aan de achterkant van een probleem in plaats van op het voorkomen van een probleem. Mensen willen meer zelf doen en samendoen. Goede doelen moeten daar waar mogelijk aansluiting vinden bij de basisbeweging in de samenleving. Dat zie je ook terug in het particulier initiatief dat is ontstaan als gevolg van de vluchtelingen die naar ons land komen. Mensen zijn goed in staat zelf hulp te organiseren en worden dus onderdeel van de hulpverlening. Toenemend particulier initiatief is een prachtige ontwikkeling. Goede doelen moeten hier bestuurlijk en strategisch verstandig op inspelen. Het één sluit het ander niet uit.'

Volgens Wijffels zijn de oorlogen in het Midden-Oosten mede ontstaan omdat het Westen daar een evenwicht heeft verstoord om oliebelangen veilig te stellen. 'Tegelijkertijd slaat de klimaatverandering in Afrika hard toe en is vanuit daar ook een vluchtelingenstroom op gang gekomen. We hebben de vluchtelingenstromen dus voor een deel eigenlijk zelf in de hand gewerkt. Vluchtelingen ruimhartig opnemen is de logische reactie op deze ontwikkeling.'

'Investeren in migranten'
Wijffels pleit voor echte investeringen in migranten. 'Ik denk dat de meer ondernemende mensen hier komen. Zij kunnen een bijdrage leveren aan de diversiteit, de creativiteit en het ondernemerschap in onze samenleving. Goede doelen moeten zich de vraag stellen welke bijdrage zij kunnen leveren in dit proces.'

In totaal deden 138 goede doelen en 60 sociale ondernemingen een gooi naar De Transparant Prijs 2015. De jury kijkt naar criteria als compliance, maatschappelijk resultaatverantwoording en communicatie. Gemiddeld scoorden zij een 6,8 (vorig jaar 6,7).

Noot voor de redactie:

1. De publicatie naar aanleiding van de uitreiking van De Transparant Prijs treft u aan op http://www.pwc.nl/nl/transparantprijs/magazine.html. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koen Jonker, persvoorlichter PwC, tel. 088-79 24982 of email koen.jonker@nl.pwc.com. Zie ook http://www.transparantprijs.nl

2. Bij PwC in Nederland werken ongeveer 4.400 mensen met elkaar samen vanuit 12 vestigingen. PwC Nederland helpt organisaties en personen de waarde te creëren waarnaar zij op zoek zijn. Wij zijn lid van het PwC-netwerk van firma's in 158 landen met meer dan 180.000 mensen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Meer informatie vindt u op www.pwc.nl.

3. Over de Nationale Postcode Loterij - de samenleving wint altijd
De Nationale Postcode Loterij is in 1989 opgericht om goede doelen te steunen die werken aan een rechtvaardige en groene wereld. De loterij werft fondsen voor haar goede doelen en geeft bekendheid aan hun werk. Inmiddels spelen 2,5 miljoen Nederlanders mee met de loterij. Zij maken maandelijks kans op honderdduizenden prijzen en steunen met de helft van hun lotprijs 92 goededoelenorganisaties. Sinds de oprichting van de Postcode Loterij is ruim 4,4 miljard euro aan mens en natuur gegeven. UNICEF, Voedselbanken Nederland,het Wereld Natuur Fonds, Amnesty International, Natuurmonumenten, Artsen zonder Grenzen en vele andere organisaties ontvangen elk jaar steun. Sinds 2005 is het format van de Postcode Loterij ook actief in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar de People's Postcode Lottery en de Svenska PostkodLotteriet fondsen werven voor goede doelen. In Nederland werkt de Nationale Postcode Loterij samen met de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij binnen de Goede Doelen Loterijen. Novamedia/Postcode Loterijen is de op twee na grootste private geldgever aan goede doelen ter wereld. www.postcodeloterij.nl.

PwC