Alopecia 30 jarig Jubileumcongres 10 oktober 2015: 'Alopecia, en dan?!

Het Alopecia Jubileumcongres op 10 oktober in Bunnik is voor het eerst in Nederland toegankelijk voor alle mensen met alopecia. De Alopecia (Patiënten) Vereniging bestaat dit jaar dertig jaar.

Alopecia? Op een dag word je wakker met haren op je kussen. Bij het kammen stapelen de haren zich op in de wasbak. Je hebt alopecia, een auto-immuunziekte die ervoor zorgt dat je haar uitvalt. Soms maar op een paar plekken, soms word je helemaal kaal en verlies je ook je wenkbrauwen en wimpers. In sommige gevallen groeit het haar weer aan, heel vaak is er sprake van blijvende kaalheid. Over de oorzaak van alopecia is nog weinig bekend. Een afdoende remedie is er niet. Door de onvoorspelbaarheid van de kwaal en de invloed ervan het dagelijks leven, hebben veel patiënten het gevoel dat ze met alopecia terecht zijn gekomen in een energievretende rollercoaster. Alopecia maakt geen verschil in leeftijd, afkomst of geslacht.

Tijdens het jubileumcongres wordt uitgebreid aandacht besteed aan de verschillende aspecten van de aandoening. Psychodermatoloog drs. Patrick Kemperman gaat in op de psychosociale gevolgen en kinderdermatoloog Suzanne Pasmans focust op alopecia bij kinderen. Podium T laat zien hoe het er tijdens een gesprek tussen arts en patiënt in de spreekkamer aan toe kan gaan.

Naar alopecia wordt relatief weinig onderzoek gedaan, omdat het veelal wordt gezien als een cosmetisch probleem. De Alopecia Vereniging spant zich ervoor in dat er toch onderzoek wordt gedaan, zowel in het reguliere als alternatieve circuit. Tijdens het jubileumcongres wordt de ziekte vanuit de orthomoleculaire hoek belicht. In hoeverre heeft voeding invloed op het ontstaan van auto-immuunziektes, en biedt verandering van je voedingspatroon wellicht soelaas?

Tijdens het congres is er ook aandacht voor het ledenblad nieuwe stijl en het fotoproject Expositie Alopecia Universalis 'Ode aan de kale vrouw'.

De Alopecia Vereniging is een landelijk werkende en onafhankelijke (patiënten)vereniging van en voor mensen met chronisch haarverlies (alopecia) en behartigt zonder enig eigen commercieel belang, de belangen van alle mensen met elke vorm van alopecia areata en alopecia androgenetica en overige haarziekten. De Alopecia Vereniging wordt gerund door louter vrijwilligers en heeft op dit moment ruim 1300 leden.

Het jubileumcongres wordt gehouden in De Landgoederij, Camminghalaan 30 in Bunnik. De toegang is gratis voor leden van de vereniging en kinderen. Overige bezoekers betalen Euro 15,00 entree incl. lunch en drank. Aanmelden kan tot uiterlijk 2 oktober via info@alopecia-vereniging.nl

Bijlage:
Programma jubileumcongres, Cijfers, info, commentaar

Wij stellen het bijzonder op prijs als u in uw medium aandacht wilt besteden aan ons jubileumcongres. Voor nadere informatie, beeldmateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marion Kremer, voorzitter van de Alopecia Vereniging, tel: 06 3648 5017, e-mail: marion.kremer@alopecia-vereniging.nl

Alopecia Vereniging

Delft