Kaaskeuring 2015: De lekkerste Goudse kazen van Nederland

Tijdens de Vakbeurs Foodspecialiteiten in Houten heeft de directeur van het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) Dr. Ir. Bob Cramwinckel, de winnende kazen bekendgemaakt van Holland Kaaskeuring 2015.

De winnende kazen zijn:
Type Goudse 48+ jong belegen
Goud:- Weydeland Jong Belegen - E.M. Treur en Zn. BV te Woerden
Zilver:- Beemster Jong Belegen 48+ - CONO Kaasmakers te Westbeemster
Brons:- Stompetoren Jong Belegen - Kaashandel Remijn B.V. te Kerkdriel

Type Goudse kaas 48+ oud
Goud:- Gooische Pikante - De Groot-Verburg Kaas te Bodegraven
Zilver: Dolaner Zoet Pikant - Veldhuyzen Kaas B.V. te Bodegraven
Brons:Holland Master - Royal FrieslandCampina te Amersfoort

Dit jaar staat bij Holland Kaaskeuring de consumentensmaak 100% centraal. De consumentenpanels van het Centrum voor Smaakonderzoek hebben in Wageningen "blind" het neusje van de zalm op kaasgebied mogen proeven. De verschillen waren klein, maar uiteindelijk hebben de consumentenpanels uit 37 topkazen de allerlekkerste kazen aangewezen.

Over het NNKC
Het NNKC is een instituut in de kaassector en organiseert dit jaar voor de 2e keer Holland Kaaskeuring. Dé objectieve wedstrijd ter bepaling van de lekkerste kaas van Nederland.

Het NNKC organiseert dit jaar voor de 56e keer de nationale kaaskeuringen. De circa 500 deelnemers aan dit professionele kaaskeurconcours kijken, ruiken, voelen en proeven "blind" 10 kaasmonsters. Vakmanschap en kennis van de persoon staan voorop en jaarlijks wordt bepaald wie zich de beste kaaskenners van Nederland mogen noemen. De absolute hoofdprijs van deze wedstrijd is de "Gouden Kaasboor". De winnaar van deze wisseltrofee mag zich gedurende een jaar de beste kaaskenner van Nederland noemen. Tijdens de prijsuitreiking in Hilversum op 8 oktober worden de prijzen voor de beste kaaskenners van Nederland bekend gemaakt.

Foto's zijn opvraagbaar.
Voor nadere informatie kunt u bellen met Onno Boersma: 070- 413 19 10 / 06 - 24 67 63 25. E-mail: info@nnkc.nl - www.hollandkaaskeuring.nl - www.nnkc.nl

NNKC