"2016 brengt Nederland grote veranderingen in ondernemerschap"

Dutch Network Group (DNG), expert op het gebied van ondernemerschap, constateert dat Nederland op ondernemersvlak sterk gaat veranderen in 2016. Dat blijkt uit drie trends die momenteel de kop opsteken. Deze trends zijn vandaag gepresenteerd tijdens het vierde jaarlijkse MKB Trendsevent.

Inspelen op trends en ontwikkelingen is uitermate belangrijk voor het mkb. Uit onderzoek van Stichting DMS blijkt namelijk dat 80 procent van de Nederlandse ondernemers in 2016 lichte groei of zelfs stagnatie verwacht binnen de eigen branche. Niet zo gek, als je bedenkt dat het niet best gesteld is met het ondernemersklimaat in ons land. Het rapportcijfer hiervoor is een schamele 6,2.

De drie grote veranderingen die komend jaar in ons land gaan optreden zijn:

1. Van 'werknemend' naar ondernemend
2. Van creatie naar curatie
3. Van internationaal naar hyperlokaal

Wat betekent dit voor onze samenleving?

Van werknemend naar ondernemend
Op dit moment is 8 procent van de Nederlandse beroepsbevolking ondernemer (bron: Erasmus Universiteit Rotterdam). Terwijl 79,1 procent van de Nederlanders aangeeft ondernemerschap een goede carrièrekeuze te vinden (bron: GEM 2014). Er komt dan ook verandering aan. Ondernemen is geen vies woord meer, ondernemen is cool. Ondernemers zijn de nieuwe helden.
Je hebt ook niet veel meer nodig om succesvol ondernemer te worden. Internet heeft het ondernemerschap gedemocratiseerd. Kijk naar YouTubesterren als Enzo Knol, die honderden miljoenen weergaven heeft op zijn YouTubekanaal.
Je leven lang voor één werkgever werken is niet meer van deze tijd. En überhaupt is het hebben van een vaste baan steeds minder gangbaar. Daar zijn de ruim 1 miljoen zzp'ers in ons land het levende bewijs van. Nederland gaat ondernemerschap meer ruimte geven in het nieuwe kalenderjaar.

Van creatie naar curatie
Laten we eerlijk zijn: vrijwel alles is al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken. Daarom wordt in 2016 de focus gelegd op het beter maken van wat er is, in plaats van te proberen iets nieuws te maken. Op die manier gaan ondernemers zich onderscheiden van de massa. Als ondernemers geen rekening houden met deze trend in 2016, worden ze zeker ingehaald door de concurrentie.
Dat dit werkt, blijkt nu bijvoorbeeld al uit het succes van sites als BuzzFeed, Upworthy en Mashable: ze selecteren en becommentariëren op eigen wijze online informatie. Er is voor elke groep lezers, van designers tot kattenliefhebbers, wel een 'curated hub' (red. een plek waar ze verzamelde informatie vinden die voor hen interessant is). In het MKB Trendsrapport lees je over Bram Kanstein, die met zijn Startup Stash een mooi voorbeeld geeft van hoe je curatie in je voordeel kunt gebruiken als ondernemer. Ook vind je tips om zelf aan de slag te gaan.

Van internationaal naar hyperlokaal
De hele wereld is binnen handbereik. Dat komt voor een groot deel door de digitalisering van onze samenleving. Hierdoor weten we vaak eerder wat er zich afspeelt in China, dan dat we weten hoe het met de buurman gaat. Multinationals bepalen wat jij koopt en uit welk land dat komt. Daar heb jij niet veel over te zeggen.
Deze ontwikkeling roept een tegenbeweging op: de interesse in lokale producten en initiatieven. Producten die gemaakt zijn door mensen die bij jou in de buurt wonen en waar je met trots over kunt zeggen dat ze uit jouw regio komen.
Deze interesse in lokale producten zie je onder andere terug in de enorme groei van het aantal lokale bierbrouwers. Dat aantal is in twee jaar tijd van 200 naar 320 gegaan. In het MKB Trendsrapport geven de bierkenners van Bierista.nl praktische tips om aan de slag te gaan met deze trend.
Lokaal heeft alles in zich om internationaal te verslaan.

Het MKB Trendsrapport 2016 is vanaf morgen (woensdag 30 september 2015) gratis te downloaden via http://mkbtrends.dutchnetworkgroup.com/

Over Dutch Network Group
Dutch Network Group (DNG) is een full-service ondernemersplatform, bekend van de merken MKB Servicedesk, De Zaak en ZZP Servicedesk en recentelijk uitgebreid met het DNG Experience Centre: een workshopruimte en televisiestudio in één, en café De Zaak: 'ondernemers onder elkaar' in een authentieke bruine kroeg.

DNG kent de ondernemers en weet wat hen bezighoudt, dit maakt ons pionier en expert in business insights. We produceren onafhankelijke content creëren communities waarin marketing- en communicatiecampagnes hun doelen bereiken. Daarnaast biedt het platform ondernemersondersteuning via telefoon, mail, chat en social media. Eens per jaar organiseert DNG het MKB Trendsevent.

Contact
Voor meer informatie over DNG, het MKB Trendsevent of het instant magazine met de trends van 2016 kunt u contact opnemen met:

Tamara Wouda, Dutch Network Group
T: 088 65 20 058 / 06 12 769 725
E: tamara@dutchnetworkgroup.com.

Dutch Network Group

plaats:
Utrecht

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234