Afscheidstentoonstelling voor Johan van Oord na 13 jaar KABK

Na een periode van dertien jaar als hoofd van de afdeling Beeldende Kunst bij de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (KABK) neemt Johan van Oord op 30 oktober afscheid van de academie. Op feestelijke wijze wordt stilgestaan bij zijn markante bijdrage aan het kunstonderwijs met een aan hem gewijde expositie. De tentoonstelling Trial & Triumph toont werk van twaalf kunstenaars die onder zijn vleugels onderwijs volgden, samengesteld door de Haagse galeriehouders Jaring Dürst Britt en Alexander Mayhew. Tegelijkertijd opent in het GEM de tentoonstelling Now or Never #3 met werk van recent afgestudeerde beeldend kunstenaars en fotografen aan de KABK. Trial & Triumph is van 31 oktober tot en met 20 november te zien in de galerie van de KABK en is gratis toegankelijk.

Johan van Oord
In 2002 trad beeldend kunstenaar Johan van Oord (1950) aan als hoofd van de afdeling Beeldende Kunst van de KABK. Onder zijn bewind bloeide deze op tot een levendige afdeling met grote ambities. Veel van de alumni stroomden door naar gerenommeerde masters en artist-in-residencies en hebben inmiddels toonaangevende internationale carrières. In zijn onderwijs stelde Van Oord drie uitgangspunten centraal: "het gaat om de uitzonderingen, maak je eigen agenda en activeer de 'trias artium' (intuïtie, instinct en intelligentie)."

Van Oord werkte naast zijn eigen praktijk sinds 1985 als (gast)docent voor verschillende academies in binnen- en buitenland en exposeerde onder meer in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, Trapholt Museum in Denemarken en Kjarvalsstadir Museum in Reykjavik. Zijn werk is vertegenwoordigd in de collecties van verschillende musea zoals het Van Abbemuseum, Museum Boijmans van Beuningen, Centraal Museum Utrecht en Stedelijk Museum Schiedam.

Trial & Triumph
Galeriehouders Jaring Dürst Britt en Alexander Mayhew zijn sterk betrokken bij de afdeling Beeldende Kunst in Den Haag. Bij de opening van hun galerie begin dit jaar presenteerden ze uitsluitend werk van KABK-alumni. Voor de tentoonstelling ter gelegenheid van Van Oords afscheid kregen de Hagenaars carte blanche. "Het veld moet oordelen over de kwaliteiten van onze voormalige studenten", aldus Van Oord. Een grote eer voor Dürst Britt & Mayhew: "De afdeling Beeldende Kunst kampte lange tijd met een wat stoffig imago. Johan van Oord rekende daarmee af en maakte er een van de beste afdelingen van in Nederland. Dit heeft het klimaat voor hedendaagse kunst een enorme impuls gegeven, waardoor het voor ons anno 2015 interessant is om in Den Haag een galerie met een experimenteel programma en internationale aspiraties te starten. "

Met Trial & Triumph tonen Dürst Britt en Mayhew de kwaliteiten van de afdeling Beeldende Kunst vanuit van Oords optiek: Passie, Persistentie en Professionaliteit. De geselecteerde kunstenaars beslaan Van Oords gehele onderwijsperiode: Maarten Boekweit, Pim Blokker, Yair Callender, Nare Eloyan, Myung Feijen, Wieteke Heldens, Maja Klaassens, Kianoosh Motallebi, Femmy Otten, Eric Peeter, The Holls Collective en Wieske Wester. Schilderkunst, tekeningen, video en sculptuur; vrijwel alle disciplines zijn in deze tentoonstelling vertegenwoordigd en onderstrepen de diversiteit van de afdeling Beeldende Kunst van de KABK.

Now or Never #3 in het GEM
Op 30 oktober opent eveneens de tentoonstelling Now or Never #3, waarvoor het GEM in Den Haag traditiegetrouw aanstormende talenten selecteerde die recent afstudeerden aan de KABK. Deze editie zijn dat beeldend kunstenaars Bjorn Barendse, Vincent Both, Martin Gabriel, Jordan Herregraven, Mirthe Klück, Elise Sothys, Aura Rendón Benger en Mickey Yang en fotografen Rixt de Boer, Lynne Brouwer, Esther Hovers, Olya Oleinic en Juuke Schoorl. Now Or Never #3 is te zien van 30 oktober 2015 tot en met 17 januari 2016.

De KABK galerie is geopend van maandag t/m vrijdag van 12.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur.
www.kabk.nl

Het GEM is geopend van dinsdag t/m zondag van 12.00 tot 18.00 uur.
www.gem-online.nl

Credits:
Pim Blokker, Juicy scumbag (2013) , oil on canvas, 160 x 140cm, 2013, courtesy Jeanine Hofland

Femmy Otten, If you were coming in the fall (2012), lime wood, acrylic on the wall, 48 x 42 cm. Photograph by Gert Jan van Rooij, courtesy Fons Welters

Eric Peeter, Familiar Strangers: Conversations on the Near Future (2015), performance film, 8', courtesy the artist

Voor meer informatie of voor het opvragen van beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Marketing en Communicatie van de KABK via Ester Serrano, e.serrano@kabk.nl, 070 315 47 29.

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag