St. Audiclaim gaat rechtszaak starten in Europa, Rusland en China

Inzet is zelfde compensatie als in de Verenigde Staten

Amsterdam, 28 september 2015 - Naar aanleiding van de schikking in de Verenigde Staten van Volkswagengroep met gedupeerde bezitters van een Audi, Volkswagen, Skoda of Seat gaat stichting Audiclaim rechtszaken starten voor gedupeerden in Europa, Rusland en China. Inzet van de procedures is daarbij dat Volkswagengroep de gedupeerden op dezelfde wijze compenseert als in Amerika is gebeurd.

Onderzoek van de stichting laat zien dat Volkswagengroep in de productiejaren 2009, 2010 en 2011 wereldwijd tienduizenden auto's op de markt bracht met productie- en montagefouten. Dit defect leidt tot extreem hoog olieverbruik waardoor slijtage en wrijving schade aan de motor optreedt. Olieverbruik van 1 liter per op 500 km of minder is hierbij eerder regel dan uitzondering. Terwijl het normale oliegebruik een ondergrens van 1 liter op 3.000 km aanhoudt.

De stichting Audiclaim gaat de schade in andere landen net als in de Verenigde Staten verhalen op Volkswagengroep. Hiertoe heeft de stichting een website opengesteld in alle talen. Gedupeerden kunnen zich daar aanmelden.

Schikking in Verenigde staten
In de VS heeft Volkswagengroep een schikking getroffen met waarde van ruim 200 miljoen dollar voor de 2.0 TFSI motor. In andere landen zijn naast de 2.0 TFSI motor ook andere motoren op de markt gebracht met vergelijkbare productie- en montagefouten. In de schikking in de Verenigde Staten is bepaald dat Volkswagengroep alle eerdere reparaties bij Audi dealers betaalt en dat Volkswagengroep alle nieuwe reparaties gratis zal uitvoeren. Daarnaast is in de schikking overeengekomen dat de garantie wordt opgerekt tot 8 jaar of 80.000 miles en dat Volkswagengroep na reparatie een aanvullende garantie geeft van 1 jaar en 12.000 miles. De hele tekst van de schikking kunt u lezen op www.audiclaim.com/schikkingUS

Motoren met productie en montage fouten
De olieverbruik-problematiek komt in Europa, Rusland en China voor bij zowel de 2.0 TSFI als de 1.8 TSFI motor. De modellen waarin de motor het meeste voorkomt betreft de Audi A4, A5 en Q5 uit de productiejaren 2009 tot en met 2011. Ook bij andere merken is deze motor geplaatst. Het betreft onder meer de Skoda Superb, de Volkswagen Passat en de Seat Leon.

Mr Oscar van Oorschot, voorzitter van de Stichting Audiclaim: "De cijfers laten zien dat het een omvangrijk probleem is. Het gaat om tenminste tienduizenden auto's die zijn verkocht met dit verborgen gebrek. De schade loopt in de honderden miljoenen. Een terugroepactie zou gepast zijn om deze gevaarlijke toestanden op te lossen. We merken helaas dat daar druk van buitenaf voor nodig is. En dat gaan we doen in alle landen waar deze issue speelt."

Over Stichting Audiclaim
Stichting Audiclaim zet zich in voor gedupeerden met een 2.0 en 1.8 TSFI motor van Volkswagengroep die als gevolg van dit verborgen gebrek schade hebben geleden. Voorzitter van de stichting is advocaat Mr. Oscar van Oorschot. Secretaris en penningmeester is Mr. Pieter Lijesen

Stichting Audiclaim